Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج إرشادى عقلانى إنفعالى لتعديل إتجاهات آباء المعاقين ذهنيا نحو أبناءهم :
الناشر
محمد جمال رضوان الشاذلى،
المؤلف
الشاذلى، محمد جمال رضوان.
هيئة الاعداد
باحث / محمد جمال رضوان الشاذلى
مشرف / أحمد خيرى حافظ
مشرف / هبه أبراهيم القشيش
الموضوع
المعوقون. المعوقون- رعاية. علم النفس الإكلينيكى.
تاريخ النشر
2004 .
عدد الصفحات
194 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس
تاريخ الإجازة
1/1/2004
مكان الإجازة
جامعة المنيا - كلية الآداب - علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 202

from 202

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى :-
1- تصميم برنامج إرشادى خاص بإعادة البنية المعرفية للفرد ويتركز على مبادئ أليس فى نظرية العلاج العقلانى الإنفعالى .
2- التعرف على مدى فاعلية الإرشاد العقلانى الإنفعالى لتعديل اتجاهات أباء المعاقين ذهنيا نحو أبنائهم .
أهمية الدراسة :-
1- تعتبر الدراسة الحالية من أولائل الدرسات التى تناولت الإرشاد العقلانى الانفعالى لتعديل اتجاهات أباء المعاقين ذهنيا نحو أبنائهم .
2- اعداد برنامج إرشادى عقلانى غنفعالى لتعديل اتجاهات أباء المعاقين ذهنيا يصلح للتطبيق فى مدارس التربية الفكرية .
3- تتيح الدراسة إلى تعاون مشترك فى رعاية المعاقين بين المتخصصين و الأسرة وذلك بوعى وفهم وفكر جديد يوفر الاستقرار فى التعامل مع المعاق ذهنيا.
فروض الدراسة :-
1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط دراجات المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة على الاتجاهات غير العقلانية نحو الأبناء المعاقين ذهنيا بعد تطبيق البرنامج الإرشادى لصالح المجموعة التجريبية .
2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية على مقياس الاتجاهات غير العقلانية للأباء نحو أبنائهم المعاقين ذهنيا قبل وبعد تطبيق البرنامج الإرشادى لصالح التطبيق البعدى .
عينة الدراسة :-
تكونت عينة الدراسة من عشرون من الأباء و الأمهات الذين لديهم أطفال معاقين ذهنيا فى مدارس التربية الفكرية مقسمة إلى مجموعتين مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة وتم أختيارهم وتم أختياره بناءا على استجابتهم على مقياس الاتجاهات غير العقلانية0
أدوات الدراسة :-
1- مقياس الاتجاهات غي العقلانية لأباء وامهات المعاقين ذهنيا نحو ابنائهم
أعداد الباحث .
2- برنامج إرشادى عقلانى أنفعالى أعداد الباحث .
3- استمارة المستوى الاقتصادى الاجتماعى عبد العزيز الشخص : 1995
المنهج و التصميم التجريبى :-
تعتمد هذهخ الدراسة على المنهج التجريبى ويستعيين الباحث بتصميم المقارنة بين المجموعتين المتكافأتين .
الأساليب الأحصائية المستخدمة فى معالجة البيانات و النتائج .
1- المتوسطات الحسابية .
2- معاملات الارتباط .
3- اختبار ولكوكسن . Wilcoxon – test
4- اختبار مان وتينى Mann- Whitney . ytest .
نتائج الدراسة :-
1- توجد فروق دالة أحصائيا عند مستوى 0.01 بين متوسط رتب افراد المجموعة التجريبية ” 15.5 ” ومتوسط أفراد المجموعة ” 5.5 ” بعد تطبيق البنامج الإرشادى مباشرة وهذا فى تعديل الاتجاهات غير العقلانية لأباء المعاقين ذهنيا نحو ابنائهم لدى أفراد المجموعة التدريبية .
2- توجد فروق دالة أحصائيا على مستوى 0.01 بين متوسط رتب المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج الإرشادى وهذا يعنى أن البرنامج الإرشادى العقلانى الانفعالى قد أثر فى تعديل الاتجاهات غير العقلانية تأثيرا ذا دلالة إحصائية مما يعكس فاعلية البرنامج ودوره الإرشادى .
وقد اتفقت هذه النتائج مع نتائج الدراسات السابقة التى أظهرت فاعلية الإرشاد العقلانى الانفعالى تعديل وعلاج معظم المشاكل التى تناولها سواء بالإرشاد او العلاج .
وتتكامل هذه النتائج مع النتائج الكيفية التى أستخلصها الباحث عبر ملاحظاته قبل التفاعل الذى تم ومدى التطور الذى وصل اليه الوالدين فى مفهومهم عن الإعاقة الذهنية و المعاقين ذهنيا وتعديل اتجاهاتهم نحوهم .
وقد أيدت نتائج الدراسة الكيفية تماما ما أنتهت اليه الدراسة الكمية فبمقارنة الجلاسات الأولى بالجلسات الأخير ة فأن تم تغير واضح فى مفهوم الوالدين عن أبنائهم المعاقين ذهنيا لدى والدين المجموعة التجريبية .
Amis :
The current study amis at :
1- Designing a Counseling programme concorning re establishing cogitive con struction of the individual based on Ellis principles and his theory of rational – emotive psychotherapy .
2- Defining now far is rational – emotive counseling is efficient in changing attitudes of parents tawards their mentally retarded children .
Importence :
1- the current study is considered one of the perior studies that nandle rational – emotive counseling to change the attitudes of parents tawards theis mentally retarded children .
2- stting a rational – emotive counseling programme to change attitudes of parents of mentally retarded children that can be applied in mental education schools .
3- The study gives opportunity of common cooperation in taking care of mentally retarded between specialists and family with anew thinking and under standing privides stability in dealing with mentally retarded person .
Hypothesis :
1- there are significent stalistical differences between avrage of experimental and control groups of irrational attitudes towards mentally retarded children after applying counseling programme inforior of exerimeental group .
2- there are siginficent statistical differences between average of Experimental group on the scale irratinal attitudes of parents tawards their mentally retarded children inpre – post appliance of guidence programme in favor the following appliance .
Sample:
The sample contains 20 parents who havementally retarded children in mental education schools decided to two groups : one experimental and the other is control group were chosen according to their responses on irrational attitudes scale .
Tools :
1- scale of irrational attitudes et parents towards their mentally retarded children prepared by researched
2- Rational – emotive counseling programme
prepard by researched
3- form of economic and sacial level .
Abdel aziz Al shakhs – 1995
*- the study depends on experimental method where researcher designs comparison between the two equivalat groups.
Statistical methodes used in procossing data
And conclusions :
1- arith metic means .
2- correlation – coefficient
3- wilcoxon – test
4- mann – whitney – U – test
* conclusions :
1- there ar significent statistical differences at level 0.01 between average of 15.5 experimental group participents and 5.5 control group participents directly after applying counseling programme . this means that rational – emotive counseling programme has efficiency in changing irrational attitudes of parents tawards their mentally retarded children in the expermental group .
2- There are significent statistical differences at level 0.01 between average degrees exprimintal group at pre – post appliance of counseling programme . This means that rational – enotive counseling progamme has its own strong impart in changing irrational attitudes of parents with its statistical significence which reflects the efficiency of programme and it’s quidence role .
These conclusions are consistent to previous stuides that showed the efficiency of rational emotive coumseling in changing and treating most problems that were being handled whether with counseling or treatment .
These conclusions are complentary with qualitative conclusions figmed aut by the researche through his notes about the interaction that took place and to what extent parents reached in their cocept of mental retardation and the mentally reatarded persons and changing their attitudes .
The qualitative study supported has completely the qyalitative conclusions . After a com parison between the first and last sessions there is an evident change in parents concept towards their mentally retarded children in the experimental group .