Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
استخدام انشطة الذكاءات المتعددة فى اكتشاف الاطفال الموهوبين بمرحلة التعليم الاساسي باليمن=
الناشر
سعيد على محمد فهيد،
المؤلف
فهيد، سعيد على محمد.
هيئة الاعداد
باحث / سعيد على محمد فهيد
مشرف / صلاح الدين حسين الشريف
مناقش / حسنين محمد حسنين الكامل
مناقش / عبد الفتاح عيسى ادريس
الموضوع
الذكاء. التعليم الأساسي. الأطفال الموهوبون- اليمن.
تاريخ النشر
2008 .
عدد الصفحات
246 ص.؛
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
سعيد على محمد فهيد،
تاريخ الإجازة
13/7/2008
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية التربية - علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 214

from 214

المستخلص

The study attempted to examine the use of multi-intelligence theory in discovering gifted students in Yemeni Basic Education. The sample consisted of 640 (males and females) students in fourth and eighth grades in four schools of Aden Governorate in Yemen during the academic year 2006/2007.
The following tools were used:
1. Functions and activities of intelligences, prepared by the researcher: Linguistic, mathematical and spatial.
2. Rafen Coloured matrices test for children (5-11 years) [Reviewed by Khalaf Nassar Al–Haeti et al., 1995]
3. Children Wechsler intelligence test [M. Emad El-Dein Ismail and Luis Kamel Molika).
4. Observation Records for Intelligence Activities (Linguistic, Mathematical and Spatial) Prepared by (Mohamed Riad Ahmed) Standardized by Researcher.
The study came to the conclusion that it is possible to increase and discover gifted students using multi-intelligence theory in comparison with traditional psychometric tests. There were no statistical differences between samples of the study, regarding gender or age, in the performance of the activities.