Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تأثير تمرينات المدرسة الدانمركيه على تنمية الإيقاع الحركى ومستوى آداء بعض المهارات الأساسية فى الباليه /
المؤلف
عبدالحميد, ياسمين عبد الحميد أحمد.
هيئة الاعداد
باحث / ياسمين عبدالحميد أحمد عبدالحميد
مشرف / محروس محمد قنديل
مشرف / زينب محمد الاسكندرانى
مشرف / محروس محمد قنديل
مشرف / زينب محمد الاسكندرانى
الموضوع
طرق التدريس. الباليه. الباليه.
تاريخ النشر
2013.
عدد الصفحات
176 ص.
176 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
مناهج وطرق تدريس
تاريخ الإجازة
01/01/2013
مكان الإجازة
جامعة المنصورة - كلية التربية الرياضية - المناهج وطرق التدريس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 224

from 224

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى التعرف علي تأثير تمرينات المدرسة الدانمركية ومعرفة تأثيرها على تنمية الإيقاع الحركي ومستوى أداء بعض المهارات الأساسية في الباليه.
استخدمت الباحثة المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين أحداهما تجريبية والأخرى ضابطة باستخدام القياس القبلي والبعدي .
واختيار عينة البحث بالطريقة العمدية العشوائية والبالغ عددهن (40) طالبة ،وتم تقسيمهن إلي مجموعتين إحداها تجريبية وتشمل (20) طالبة ولقد اتبع معهن البرنامج التعليمي المقترح بأسلوب تمرينات المدرسة الدانمركية ، والأخرى ضابطة وتشمل (20) طالبة وقد اتبع معهن طريقة التدريس المتبعة (الشرح وأداء النموذج) ، لتنمية الإيقاع الحركي وتحسين أداء بعض المهارات الاساسية (قيد البحث) في الباليه .
وقبل البدء في تنفيذ الخطوات الأساسية في تجربة البحث تم إجراء الدراسة الاستطلاعية علي عينة قوامها(16) طالبة من مجتمع البحث وخارج عينة البحث الأساسية.
وكان من أهم النتائج :
1. فاعلية البرنامج التعليمي المقترح بأسلوب المدرسة الدانمركية في تنمية الإيقاع الحركي لدي طالبات المجموعة التجريبية.
2. فاعلية البرنامج التعليمي المقترح بأسلوب المدرسة الدانمركية في تحسين مستوي الأداء المهارى للمهارات الثني (النصفي – العميق) والمد (البسيط – 45 – 90) والوثب (وثبة القطة – الوثب مع تبديل القدمين ) لمقرر الباليه لدي طالبات المجموعة التجريبية.
3. أظهرت فروق نسب التحسن بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في قياسات مستوي الإيقاع الحركي ومستوي أداء مهارات الثني والمد والوثب (قيد البحث) تفوق لصالح المجموعة التجريبية.
رؤوس الموضوعات ذات الصلة (لا يزيد عن 10):
- تمرينات المدرسة الدانمركية
- الإيقاع الحركي
- الباليه

Dissertation Title
The effect of Danish exercises school on developing the motor rhythm and the level of performance of some basic skills in ballet
Dissertation Abstract (One page A4)
Research Aims :
”The effect of Danish exercises school on developing the motor rhythm and the level of performance of some basic skills in ballet ” .
The Researcher used the experimental approach to the relevance of the nature of research, has been chosen as one of its designs with tribal and dimensional measurement of both the control and experimental groups .
And the research’s sample has been chosen by the deliberate random method and intentional way of the numbers (40) students , and divided into two equal experimental the first included (20) students has followed the proposed education program with them using the Danish exercises school some of the ballet skills video under discussion and the other officer , including (20) students followed the usual method of teaching ( the commentary and the performance of the model ) to teach the skills of the battement and saute with them in ballet .
Conclusions :
1.The effectiveness of the proposed educational program in a manner Danish school in the development of motor rhythm among the experimental group.
2. The effectiveness of the proposed educational program in a manner Danish school in improving the level of skill performance of bending skills (dime pile – grind pile) and Tide (Battement Tendu Simple - battement jete - grand battement) and jump (pas de chat - Changement de pieds)) with the decision I have ballet experimental group
3. Showed rates of improvement differences between the experimental and control groups in the motor rhythm level measurements and the performance level of bending skills and tidal jump (under discussion) than for the experimental group.
Key Words: (not more than Ten)