Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تقييم التأمين الإجبارى للسيارات
طبقاً للقانون رقم 72 لسنة 2007م
/
الناشر
ماهر أحمد أحمد عبد اللطيف .
المؤلف
عبداللطيف ، ماهر أحمد أحمد.
هيئة الاعداد
باحث / ماهر احمد احمد عبد اللطيف
مشرف / عفاف محمد سليمان البحبوحى
مناقش / حسنى احمد مرسى الخولى
مناقش / على السيد العشرى
الموضوع
qarmak
تاريخ النشر
2014.
عدد الصفحات
179-6ص:.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الأعمال والإدارة والمحاسبة (المتنوعة)
الناشر
ماهر أحمد أحمد عبد اللطيف .
تاريخ الإجازة
27/2/2014
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية التجارة - الاحصاء والتأمين
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 213

from 213

المستخلص

استهدفت هذه الدراسة إلى إجراء تقييم لفرع تأمين السيارات الإجباري ( تأمين المسئولية المدنية الناشئة من حوادث مركبات النقل السريع ) طبقاً للقانون رقم (72) لسنة 2007م، وذلك للوقوف علي إيجابيات وسلبيات هذا القانون بالنسبة لإجمالي عمليات هذا الفرع وبناءً على ذلك تم وضع عدة أهداف ومحاور للبحث وهى:
1. دراسة القانون 652 لسنة 1955م وإبراز أوجة القصور الموجودة به.
2. دراسة مشكلة ارتفاع معدل الخسارة فى فرع تأمين السيارات الإجباري قبل اصدار القانون 72 لسنة 2007م.
3. دراسة بعض أنظمة تأمين السيارات الإجباري فى بعض دول العالم ومقارنته بما هو مطبق فى مصر حاليا.
4. التعرف على مدى وجود فروق جوهرية فى كلاً من الأقساط والتعويضات المباشرة ومعدل الخسارة قبل تطبيق القانون 72 لسنة 2007م وبعد تطبيقة.
5. محاولة التنبؤ بمعدل الخسارة لفرع تأمين السيارات الإجباري فى ضوء البيانات المتاحة بعد تطبيق القانون72 لسنة 2007م للتعرف على سلوك هذا المعدل فى المستقبل.
ولتحقيق أهداف الدراسة:
تم الاجابة على التساولات البحثية من خلال استخدام أسلوب بوكس وجينكنز فى تحليل السلاسل الزمنية ذات المتغير الواحد, وهذا الأسلوب من أهم الأساليب المستخدمة فى التنبؤ للسلاسل الزمنية, حيث لايفترض وجود أي نمط معين للبيانات التاريخية للسلسلة الزمنية التى نتنبأ بها, ولاجراء ذلك تم جمع سلسلة زمنية طويلة نسبياً لكل من الأقساط والتعويضات المباشرة ومعدل الخسارة إبتداً من عام 1960م حتى 2007م, حيث أن عام 2007م أخر سنة لتطبيق القانون 652 لسنة 1955م, ومن خلال هذه السلسلة تم التنبؤ بكل من الأقساط والتعويضات المباشرة ومعدل الخسارة خلال الفترة من عام 2008م حتى 2012م, ومقارنة القيم المتنبأ ( بدرجة ثقة 95%, ومستوى دلالة 5% ) بالقيم الفعلية لنفس الفترة بعد تطبيق 72 لسنة 2007م.
وللتعرف على اتجاه معدل الخسارة فى المستقبل فى ضوء البيانات المتاحة بعد تطبيق 72 لسنة 2007م تم استخدام بعض النماذج الكمية للتنبؤ بمعدل الخسارة خلال الفترة من عام 2013م حتى عام2017م.
ومن الدراسة النظرية والتطبيقية توصل الباحث لأهم النتائج التالية:
1. تبين من الدراسة النظرية أن أسباب ارتفاع معدل ارتفاع معدل الخسارة فى فرع تأمين السيارات الإجباري قبل اصدار القانون 72 لسنة 2007م مايلى:
- طريقة التسعير. - ارتفاع عدد الحوادث .
- التضخم. - ارتفاع قيم التعويضات.
- المغالاة فى تقدير التعويضات تحت التسوية.
2. ومن الدراسة التطبيقية تبين أن:
- توجد فروق معنوية فى كلاً من الأقساط والتعويضات المباشرة ومعدل الخسارة قبل تطبيق القانون 72 لسنة 2007 وبعد تطبيقة.
- أن معدل الخسارة لهذا الفرع فى اتجاه للتناقص فى المستقبل وهذا يكون فى صالح القانون 72 لسنة 2007م, وأيضاً فى صالح شركات التأمين.

Summary of the thesis
This study aimed to assess the branch of automobile compulsory Insurance (securing civil liability arising from incidents of vehicles Rapid transit) according to law No. (72) For the year 2007, so as to Find out the pros and cons of this law for the total operations of this Section and therefore been developed several goals and axes to search, as following:
• The study of law 652 for the year 1955 and to highlight the deficiencies in it.
• Study the problem of the high rate of loss in the branch of automobile compulsory insurance before issuing law 72 for the year 2007.
• A study of some branch of automobile compulsory insurance Systems in some countries of the world and compared to what is currently in place in Egypt.
• Identify whether there are significant differences in both premiums, direct compensation and loss rate before and after the application of the law.
• Trying to predict the loss rate of the automobile compulsory Insurance branch in the light of the available data after the application Of 72 for the year 2007 to learn about the behavior of this rate in the Future.
To achieve the objectives of this study:
It had been answered the research’s questions through the use of Box and Jenkins style in the analysis of timely serial of one variable , and this method of the most important methods used in the prediction of timely serial , where there is no particular pattern of historical data for time series , which foresee it , but to hold it was collected time-series relatively along for both premiums and compensations direct and loss rate starting from 1960 until 2007 , as in 2007, the last year for the application of law 652 for the year 1955 , and through this series was predicted by all of the premiums and compensations direct and loss rate during the period from 2008 to 2012 , and compared the predicted values ( 95% degree of confidence , and the level of significance of 5% ) in real terms for the same period after the application of 72 for the year 2007 . and to identify the direction of the rate of loss in the future in light of the available data, after the application of 72 for the year 2007 has been the use of some quantitative models to predict the rate of loss During the period from 2013 until 2017 .from the theoretical and applied study the researcher found the most important results of the following:
1. The study found that the theoretical reasons for the increasing of the high rate of loss in the motor insurance branch before issuing compulsory law 72 for the year 2007 the following:
- The pricing method. - The high number of accidents.
- Inflation. - High values for compensation.
- Overestimated compensation under the settlement.
2. It is applied study found that:
• There are significant differences in both premiums and direct Compensation and the rate of loss by the application of the law 72 for the year 2007 and after application.
• That the rate of loss of this section in the direction of the decrease in the future, and this is in the interest of law 72 for the year 2007 , and also in favor of the insurance companies