Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
دور المعلم المصرى فى التغير الثقافى بعد قيام ثورة 25 يناير :
المؤلف
حسين، وفاء محمد محمد.
هيئة الاعداد
باحث / وفاء محمد محمد
مشرف / حنان صلاح الدين الحلواني
مناقش / محمد المصري محمد نور
مناقش / غاده السيد السيد
الموضوع
المدرسون - مصر. التغير الثقافي.
تاريخ النشر
2014.
عدد الصفحات
327 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
التعليم
الناشر
تاريخ الإجازة
7/7/2014
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية التربية - اصول تربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 16

from 16

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية التعرف علي دور المعلم في التغير الثقافي بعد ثورة 25 يناير وما يمكن أن يقوم به في تنمية بعض المفاهيم والقيم الثقافية (الوعي السياسي- حرية التعبير- ثقافة الحوار) بعد ثورة 25 يناير، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وقد صممت الباحثة استبانة كأداة للدراسة، وقد تم تطبيق الاستبانة علي عينة بلغت (421) من طلاب مرحلة الثانوي العام.وقد توصلت الدراسة إلي عدة نتائج من أهمها:- إجماع أفراد العينة علي أن هناك دور للمعلم في التغير الثقافي بعد ثورة 25 يناير حيث بلغ الوزن النسبي للعينة ككل (0.70)، وهي تقع عند حدود الثقة المتوسطة عند مستوي دلالة (0.01). وتعبر عن درجة الإدراك الإيجابية لأفراد العينة.- إجماع أفراد العينة علي وجود دور للمعلم في توظيف حرية التعبير لتنمية الوعي السياسي، حيث بلغ الوزن النسبي (0.67) هي تقع عند حدود الثقة المتوسطة، بوجود فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة 0.05. وتعبر عن درجة الإدراك الايجابية لأفراد العينة. -إجماع أفراد العينة علي وجود دور المعلم في توظيف ثقافة الحوار لتنمية الوعي السياسي. حيث بلغ متوسط الوزن النسبي للعينة ككل (0.74) وهي تقع عند حدود الثقة العالية وهي تعبر عن درجة الإدراك الإيجابية لأفراد العينة.
Abstract of the study
The current study aims at identifying the teacher’s role in cultural change following the 25th January Revolution, what the teacher can do to develop some cultural concepts and values (political awareness, freedom of expression, and dialogue culture) following the 25th January Revolution, the challenges and difficulties the Revolution imposes on the Egyptian society, and the role that education can play in creating political awareness that paves the way for the outbreak of revolutions, through analyzing some theories explaining the outbreak of revolutions in order to reach a suggested conceptualization for developing the teacher’s role after the 25th January Revolution.
The researcher used the descriptive method for its suitability for the nature of the study. The researcher designed a questionnaire which included two main axes, each having four sub-axes, revolving around the reality of the teacher’s role in developing cultural concepts and values (political awareness, freedom of expression, and dialogue culture). The questionnaire was administered to a sample of 421 secondary school students.
The results were as follows:
The study came up with several findings, the most important of which are the following:
- The sample agreed that the teacher plays a role in cultural change following the 25th January Revolution. The relative weight of the sample as a whole is 0.70, which lies at the average confidence limits and expresses the positive degree of the subjects’ perception of the presence of a statistically significant difference between the overall first grade sample and the third grade sample at p = 0.01. this confirms that the subjects realize that there is a role to play by the teacher, specially following the revolution, as s/he is one of the most important elements of the educational process on which any real change that society seeks to achieve is based.
- The sample agreed that the teacher plays a role in employing the dialogue culture to develop cultural awareness. The mean relative weight of the overall sample is 0.74, which lies at the high confidence limits and expresses the positive degree of the subjects’ perception of the presence of a statistically significant difference at p = 0.05. This indicates the subjects’ positive perception of the importance of the teacher’s role in disseminating the dialogue culture.
- The sample agreed that the teacher plays a role in employing freedom of expression to develop political awareness. The mean relative weight of the overall sample is 0.67, which lies at the average confidence limits and expresses the positive degree of the subjects’ perception of the presence of a statistically significant difference at p = 0.05. This indicates the subjects’ positive perception due to their perception of the importance of freedom of expression and the role that the teacher can play in creating political awareness in the members of society.