Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
برنامج مقترح من منظور طريقة العمل مع الجماعات لتنمية وعى الشباب الجامعي بجماعات التواصل التكنولوجي
=
الناشر
كلية الخدمة الاجتماعية؛
المؤلف
علي ،إيمان فتحي إبراهيم .
هيئة الاعداد
باحث / ايمان فتحى ابراهيم على
مشرف / شريف سنوسى عبد اللطيف
مناقش / مصطفى احمد حسان
مناقش / نصيف فهمى منقريوس
الموضوع
طريقة العمل مع الجماعات.
تاريخ النشر
2014.
عدد الصفحات
253ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم الاجتماع والعلوم السياسية
الناشر
كلية الخدمة الاجتماعية؛
تاريخ الإجازة
30/9/2014
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية الخدمة الاجتماعية - خدمة الجماعة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 266

from 266

المستخلص

- ملخص الدراسة باللغة العربية
- ملخص الدراسة باللغة الإنجليزية


ملخص الدراسة باللغة العربية

1- مشكلة الدراسة :
لقد ساهم الانترنت والذي يعد أحد منجزات الثورة الاتصالية في تشكيل فضاء جديد وهو الفضاء الرمزي الذي أدى بدوره إلى تشكيل علاقات تتجاوز الإطار الفيزيقي المكاني وتفاعل الوجه بالوجه ، فقد شكل الأفراد المتفاعلين عبر شبكة الانترنت جماعات افتراضية من أماكن متفرقة من أنحاء العالم يتواصلون فيما بينهم ويكونون صداقات ويجمع بينهم اهتمام مشترك ويحدث بينهم ما يحدث في عالم الواقع من تفاعلات ولكن ليس عن قرب حيث تتم هذه التفاعلات عن طريق الانترنت.
ويمثل الشباب الغالبية العظمى من مستخدمي الانترنت والأعضاء في الجماعات في المجتمع الافتراضي حيث أنهم أكثر الفئات قابلية للتأثر والتغير وتبنى الأفكار الجديدة وهم الأقدر علي اللحاق بالتطور السريع في هذا العالم الجديد. لذا وجب الاهتمام باستغلال الأثر الايجابي الذي يمكن أن تحدثه عضوية الشباب في الجماعات في المجتمع الافتراضي حيث يمكننا الاستفادة من طبيعة مرحلة الشباب وكثافة استخدامهم للانترنت في تنمية قدراتهم وتغيير اتجاهاتهم نحو القضايا المختلفة .
وإذا كانت المجتمعات الافتراضية وما تحويه من جماعات قد أحدثت هذا التأثير وهى تمارس نشاطها باجتهادات أعضائها والقائمين عليها فأنه يمكن لمهنة الخدمة الاجتماعية بطرقها المختلفة ، أن تتدخل معها وتحاول استثمار التفاعل بين الناس في المجتمع الافتراضي وتوجيه هذا التفاعل بأساليب علمية ومهنية صحيحة. وطريقة خدمة الجماعة كإحدى طرق الخدمة الاجتماعية يمكن أن تستخدم مع المجتمعات الافتراضية وما تحويه من جماعات ، حيث أنها تستخدم الجماعة كوسيلة للتعبير ونمو الشخصية فتتيح الجماعة لأعضائها فرص التفاعل الحر والموجه والاعتماد المتبادل بهدف إدراك الواقع ، والارتقاء بالمستوى الفكري والثقافي وصولا لتحسين الأداء الاجتماعي للأفراد وذلك عن طريق البرامج التي تتضمن مجموعة من الأنشطة المتنوعة.
ولهذا تحددت مشكلة الدراسة في هل يمكن لأخصائي العمل مع الجماعات تنمية وعي الشباب الجامعي بجماعات التواصل التكنولوجي من منظور خدمة الجماعة؟
2- أهمية الدراسة:
1- يعتبر الشباب بصفة عامة من أهم الثروات البشرية باعتبارهم من الشرائح المهمة في المجتمع التي يعول عليهم في تحقيق أهداف التنمية في مختلف المجالات الاقتصادية والاجتماعية مما يستوجب ضرورة الاهتمام بدراسة هذه الفئة.
2- التزايد المستمر لعدد مستخدمي الانترنت وخاصة فئة الشباب الذين يقضون فترات طويلة علي الانترنت ويترددون علي مواقع متعددة حيث كشف الجهاز المركزي للتعبئة والإحصاء عن أن عدد المشتركين في خدمة الانترنت في مصر بلغ 31.21 مليون مشترك في يونيو الماضي، وبلغت نسبة عدد المشتركين 35.6٪ من إجمالي عدد السكان.
3- تتناول الدراسة موضوع من الموضوعات الهامة والحديثة التي لها اهتمام بين الشباب بفئاته ومراحله العمرية المختلفة وهى جماعات التواصل التكنولوجي وما لهذه الجماعات من دور في إتاحة الفرصة للشباب في التعبير بحرية عن أرائهم ومشكلاتهم.
4- تشكل جماعات التواصل التكنولوجي واقع جديد يهيم في الفضاء الرمزي يحيا في ظلها مجموعة كبيرة من الأشخاص لا يقعون في إطار جغرافي واحد ، كل ما يجمع بينهم هو اهتمام مشترك وقد نجحت هذه الجماعات في استقطاب العديد من الأفراد للانخراط فيها لما تتسم به من مجالات اهتمامات متعددة تتناسب مع التباين في الأذواق .
5- الخدمة الاجتماعية كمهنة إنسانية يمكنها التعامل بفاعلية مع الظواهر والمتغيرات المجتمعية المعاصرة وخاصة تلك التي صاحبت ثورة 25يناير وما نتج عنها من سلبيات وذلك من خلال تنمية وعى الشباب بالمخاطر التي تحيط بهم ومساعدتهم علي التصدي لها.
6- خدمة الجماعة كإحدى طرق الخدمة الاجتماعية تحاول دائما أن تستجيب للتغيرات التي يمر بها المجتمع حتى يكون لها دور فعال في مواجهة الآثار السلبية والتي قد تؤثر علي حياة الأفراد والجماعات والمجتمع .
7- ندرة البحوث والدراسات في هذا المجال في الوقت الذي ينمو فيه اتجاهات متزايدة علي المستوى العالمي للاهتمام بمثل هذه الدراسات التي تقدم تفسيرات علمية عن ظاهرة باتت تشكل جزءا أساسيا من حياة العديد من الشباب في مجتمعنا الذين يلجأون إلى تكوين علاقات اجتماعية افتراضية.
3- أهداف الدراسة :
يتحدد الهدف الرئيسي للدراسة في الأتي :
” التوصل إلى برنامج مقترح من منظور طريقة العمل مع الجماعات لتنمية وعى الشباب الجامعي بجماعات التواصل التكنولوجي ”
ويمكن تحقيق هذا الهدف من خلال مجموعة من الأهداف الفرعية الآتية:-
1- التعرف علي مفهوم جماعات التواصل التكنولوجي .
2- التعرف علي الأدوار التي يقوم بها أخصائي الجماعة في تنمية وعى الشباب الجامعي بجماعات التواصل التكنولوجي.
3- التعرف علي الوسائل التي يستخدمها أخصائي الجماعة مع هذه الجماعات .
4- التعرف علي الصعوبات التي تواجه أخصائي الجماعة في تنمية وعى الشباب الجامعي بجماعات التواصل التكنولوجي.
5- وضع برنامج مقترح من منظور طريقة العمل مع الجماعات لتنمية وعى الشباب الجامعي بجماعات التواصل التكنولوجي.
4- تساؤلات الدراسة:
تحاول الدراسة الإجابة على السؤال الرئيسي التالي:-
ما البرنامج المقترح من منظور طريقة العمل مع الجماعات لتنمية وعى الشباب الجامعي بجماعات التواصل التكنولوجي؟
والإجابة على هذا السؤال يستلزم الإجابة على الأسئلة الفرعية التالية:-
1- ما مفهوم جماعات التواصل التكنولوجي من وجهة نظر الشباب الجامعي ؟
2- ما الأدوار التي يقوم بها أخصائي الجماعة في تنمية وعى الشباب الجامعي بجماعات التواصل التكنولوجي؟
3- ما الوسائل التي يستخدمها أخصائي الجماعة مع هذه الجماعات لتنمية وعيهم؟
4- ما الصعوبات التي تواجه أخصائي الجماعة في تنمية وعى الشباب الجامعي بجماعات التواصل التكنولوجي؟
5- ما البرنامج المقترح من منظور طريقة العمل مع الجماعات لتنمية وعى الشباب الجامعي بجماعات التواصل التكنولوجي؟
5- مفاهيم الدراسة :
1- مفهوم البرنامج في طريقة العمل مع الجماعات.
2- مفهوم الشباب الجامعي .
3- مفهوم الوعي.
4- مفهوم جماعات التواصل التكنولوجي.
6- الإجراءات المنهجية للدراسة :
(أ) نوع الدراسة :
تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية التحليلية .
(ب) المنهج المستخدم:
المسح الاجتماعي الشامل.
(ج) أدوات الدراسة :
- استمارة استبيان خاصة بالشباب المشتركين باللجنة العلمية والتكنولوجية بالنادي.
- استمارة استبيان خاصة بالأخصائيين المشتركين باللجنة العلمية والتكنولوجية بالنادي.
(د) مجالات الدراسة :
1- المجال البشرى ويتمثل في:
• الحصر الشامل للأخصائيين الاجتماعيين المشتركين باللجنة العلمية والتكنولوجية بالنادي وعددهم (15) أخصائياً اجتماعياً .
• الحصر الشامل للشباب الجامعي المشتركين باللجنة العلمية والتكنولوجية بالنادي بجامعة أسيوط وعددهم (150) طالبا.
2- المجال المكاني:
تم إجراء الدراسة على نادي العلوم والتكنولوجيا بالإستاد الرياضي بجامعة أسيوط.
3- المجال الزمني:
- تم إجراء الدراسة بشقيها النظري والميداني في الفترة من 1/4/2013م حتى 30/5/2014.
7- أهم النتائج المستخلصة:
1- أوضحت نتائج الدراسة أن أهم دوافع انضمام الشباب لجماعات التواصل التكنولوجي :
- للارتباط بالعالم الخارجي. - لتكوين علاقات مع الآخرين.
- لاكتساب معارف جديدة. - للتعبير عن رأيه بحرية.
2- أوضحت نتائج الدراسة أن أهم الموضوعات التي يتناولها الشباب في جماعات التواصل التكنولوجي.
- الموضوعات الاجتماعية. - الموضوعات الثقافية.
- الموضوعات السياسية. - الموضوعات العلمية.
3- أوضحت نتائج الدراسة أن أهم الوسائل التي يستخدمها الأخصائي في عمله مع جماعات التواصل التكنولوجي .
- المناقشة الجماعية. - غرف المحادثات( الشات).
- المحاضرات. - المقابلات الانترنتية .
- الندوات.
4- أوضحت نتائج الدراسة أن أهم الوسائل التي يستخدمها الأخصائي في عمله مع جماعات التواصل التكنولوجي.
- المهارة في الاتصال. - المهارة في تكوين علاقة مهنية .
- المهارة في إعداد النشرات والمطبوعات الالكترونية.
- المهارة في الإقناع.
5- أوضحت نتائج الدراسة أن أهم الأدوار التي يقوم بها الأخصائي لتنمية وعى الشباب الجامعي بجماعات التواصل التكنولوجي تتمثل في :
- إتاحة الفرصة للأعضاء داخل هذه الجماعات للتعبير عن حاجاتهم ومشكلاتهم.
- مساعدة العضو علي تكوين صداقات جديدة مع زملائه عبر شبكة الانترنت.
- تشجيع الشباب علي الانضمام إلى مجموعات الانترنت التي تتعامل مع قضايا المجتمع.
- مساعدة أعضاء الجماعة علي الالتزام بالقواعد الدينية والأخلاقية داخل جماعات التواصل التكنولوجي.
6- أوضحت نتائج الدراسة أن أهم الصعوبات التي تواجه الأخصائي في عمله مرتبة كالتالي :
(أ) الصعوبات التي ترتبط بالأعضاء.
- إخفاء هوية الأعضاء داخل جماعات التواصل.
- تخوف الأعضاء من انتهاك خصوصياتهم والتجسس علي بياناتهم.
- خروج بعض الأعضاء عن الالتزام الديني والخلقي.
- افتقاد بعض الأعضاء لثقافة المعارضة وقبول الرأي الأخر.
(ب) الصعوبات التي ترتبط بالأخصائي.
- نقص الخبرة والمهارة لدى الأخصائي في التعامل مع شبكة الانترنت وجماعات التواصل.
- قلة متابعة الأخصائي للتطورات التكنولوجية الحديثة.
- صعوبة الضبط والتحكم في سلوك الأعضاء داخل جماعات التواصل.
- عدم معرفة الأخصائي بكيفية توجيه التفاعلات الجماعية بين أعضاء الجماعة عبر شبكة الانترنت.
(ج) الصعوبات التي ترتبط بالنادي .
- نقص عدد الأخصائيين الاجتماعيين المؤهلين للعمل مع جماعات التواصل التكنولوجي.
- نقص الميزانية المخصصة لتنفيذ الأنشطة داخل النادي.
- عدم وجود قواعد رسمية بالنادي تنظم عمل الأخصائي داخل جماعات التواصل التكنولوجي.
7- وقد جاءت أهم المقترحات للتغلب على المعوقات التي تواجه الأخصائي الاجتماعي في الآتي:
- ضرورة إقناع الشباب بالاشتراك في الأنشطة التي يقوم بها الأخصائي داخل الجماعة.
- إقامة دورات تدريبية للأخصائيين تتعلق بكيفية العمل مع جماعات التواصل التكنولوجي .
- توفير الأجهزة التكنولوجية داخل النادي .
- ضرورة توفر عدد كاف من الأخصائيين للعمل مع جماعات التواصل التكنولوجي.
- إكساب الشباب المهارات اللازمة لاستخدام تقنيات الاتصالات والمعلومات.

Summary of the Study

5- Results of the study showed that the most important roles of the specialist to develop the awareness of young people to communicate technological university groups are:
- Provide an opportunity for members within these groups to express their needs and problems.
- Lists help to form new friendships with his colleagues over the internet.
- Encouraging young people to join online groups that deal with community issues.
- Help members of the group to abide by the rules of moral and religious groups within the technology communication.
6- Results of the study showed that the most important difficulties faced by the worker in his rank as follows:
(A) The difficulties associated with the members.
- Hide the identity of the members within the communicate groups.
- Apprehensive members of violating their privacy and spying on their data.
- The exit of some members from the religious and moral obligation.
- The lack of some members of the opposition and the culture of accepting the other opinion.
(B ) the difficulties associated with social worker:
- Lack of experience and skill with a specialist in dealing with the Internet and networking groups.
- Lack of the social worker follow-up for modern technological developments.
- Difficulty settings and control the behavior of members within the communicate groups.
- Lack of knowledge of how to guide the worker collective interactions between members of the group over the internet.
(C) The difficulties associated with the club.
1- A shortage of qualified social workers to work with groups of technological communication.
2- Lack of budget allocated for the implementation of activities within the club.
3- The lack of formal rules governing the work of the club specialist groups within the communication.
7 - The most important proposals to overcome the obstacles faced by the social worker in the following:
1- The need to persuade young people to participate in the activities carried out by a specialist within the group.
2- Establishment of training courses for specialists on how to work with groups of technological communication.
3- The provision of technological devices inside the club.
4- The need to provide a sufficient number of specialists to work with groups of technological communication.
5- Giving young people the skills needed to use information and communication technologies.
D) Areas of study:
1. the human sphere and is in :
1- Comprehensive inventory of Social Workers subscribers committee of scientific and technological, Assiut University and number (15) social worker.
2- Comprehensive inventory of young university subscribers committee of scientific and technological Assiut University, and the number (150) students.
2. spatial domain :
The study was conducted on the club of Science and Technology Sports Stadium at Assiut University.
3. the time domain :
- The study was conducted in both its theoretical and field in the period from 04/01/2013 until 05/30/2014 .
the most important results:
1- Results of the study showed that the most important motives for joining the youth groups communication technology :
- To link to the outside world .
- To form relationships with others .
- To acquire new knowledge .
- To express his opinion freely.
2- The results of the study, said the most important topics covered by the youth groups in communication technology.
- Social issues.
- Cultural topics.
- Political issues.
- Scientific subjects.
3- Results of the study showed that the most important means used by the worker in his work with groups of communication technology.
- group discussion.
- Conversations Rooms (chat).
- Symposium
- Interviews cyberspace
- Lectures.
4- Results of the study showed that the most important means used by the worker in his work with groups of technology communication.
- Skill in communication.
- Skill in the preparation of publications and electronic publications.
- Skill in the formation of a professional relationship.
- Skill in persuasion.
questions of the study:
The study tries to answer the main question follows : -
What is a suggested program from the perspective of method of social group work to develop university youth awareness of technological communication groups?
The answer to this question requires the answer to the following sub-questions: -
2. What is the concept of technology communication groups from the perspective of university youth?
3. What are the roles performed by asocial worker in developing university youth awareness of technology communication groups?
4. - What is the means used by a social worker with these groups to develop their awareness?
5. - What are the difficulties that faces the social worker in developing university youth awareness of technology communication groups?
6. What is the suggested program from the perspective of method of social group work to develop university youth awareness of technological communication groups?
the concepts of the study:
1. The concept of the program in the method of social group work.
2. The concept of the university youth.
3. The concept of awareness.
4. The concept of technological communication groups.
the methodology measures of the study :
A) Type of study: This study belongs to the Meta -analytical studies.
B) The methodology used: Registered social destruction.
C) Means of the study:
- A questionnaire for youth participants committee of scientific and technological development.
- A questionnaire especially specialists subscribers committee of scientific and technological development.
2- The study addresses the subject of important and modern topics with an interest in young people between the segments of the stages of different age groups, a communication technology and the role of these groups provide an opportunity for young people to freely express their opinions and their problems
3- .Networking technology groups form a new reality wander in space Codename live in which a large group of people don not belong to the same geographical area, all what unites them is a common concern. These groups have been successful in attracting many individuals to engage them because of her multiple areas of interests commensurate with the variation in tastes.
4- Social work as a humanity profession can deal effectively with the phenomena and contemporary societal variables , especially those that accompanied the revolution on January 25 and the resultant cons and through the development of young people’s awareness of the risks around them and help them to cope.
5- group work as one of the method of social work has always tried to respond to the changes undergone by the society in order to have an effective role in the face of the negative effects that may affect the lives of individuals, groups and the community.
6- The paucity of research and studies in this area .while there is an increasing trend at the global level of interest in such studies that provide a scientific explanation for the phenomenon as this phenomenon has become an essential part of the lives of many young people in our society who resort to the formation of a virtual social relationship.
Objectives of the Study:
The main goal of the study determined as follows:
” To reach a suggested program from the perspective of method of social group work to develop university youth awareness of technological communication groups”
It can achieve this goal through the following series of sub-goals;
1. identify the concept of technological communication groups .
2. identify the roles of the social worker in developing university youth awareness of technology communication groups.
3. identify the means used by a social worker with these groups.
4. identify the difficulties that faces the social worker in developing university youth awareness of technology communication groups.
5. Develop a suggested program from the perspective of method of social group work to develop university youth awareness of technological communication groups.
1. The problem of the study:
The Internet as one of the achievements of the revolution of communication has contributed in the formation of a new space, a space Codename which in turn led to the formation of relationships beyond the framework of physical spatial and interaction facial Treatments. The individuals interacting via the Interne has the form of hypothetical groups of different places from around the world to communicate with each other, make friends and combines them common interest, including what is happening in the real world of interactions; but not near as these interactions take place via the Internet.
The vast majority of Internet users and members of the groups in the virtual community are young people ,as they are more vulnerable groups , change and adopt new ideas and are best able to catch up with the rapid development in this new world . So attention must exploit the positive impact that can be caused by membership in the groups of young people in the virtual community where we can take advantage of the nature of young adulthood and the intensity of their use of the Internet in the development of their abilities and change their attitudes towards different issues.
If the virtual communities and its groups have had this effect on the individual’s opinions while practicing only through its members and those who made it , it can be a social work profession to interfere with it trying to invest the interaction between people in the virtual community and directing this interaction in correct scientific and professional ways.
social group work as one of the method of social work can be used with virtual communities and the content of the groups , where she used the group as a means of expression and personal growth, thus establishing the group for its members opportunities to interact free and directed and interdependence in order to realize the fact, and upgrading the intellectual , cultural, and down to improve the social performance of individuals and that all through programs that include a variety of activities .
• For this the study identified a problem in: Can the social worker work with groups of young people to develop university youth awareness of technology communication groups from the perspective of group work?
The importance of the study:
1. The young people in general, most of the wealth of mankind as a slide job in the community, which is counting on them to achieve the goals of development in various fields of economic and social development, and this requires attention to the need to study this category
2. .the ever-increasing number of Internet users, especially young people who spend long periods of time on the Internet and are reluctant to multiple locations has revealed the Central Agency for Public Mobilization and Statistics that the number of Internet subscribers in Egypt reached 31.21 million subscribers last June, and the ratio of the number of subscribers of 35.6 % of the total population.