Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
متطلبات تطبيق الإدارة الإلكترونية بالبناء التنظيمى بمؤسسات الرعاية الاجتماعية =
الناشر
كلية الخدمة الاجتماعية ؛
المؤلف
مفرج, دعاء على عبدالرحيم.
هيئة الاعداد
باحث / دعاء علي عبد الرحيم مفرج
مشرف / أحمد محمد يوسف عليق
مناقش / أحمد ابراهيم حمزة
مناقش / حمدي أحمد سيد أبو مساعد
الموضوع
الرعاية الاجتماعية-مؤسسات .
تاريخ النشر
2018=1439.
عدد الصفحات
208ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
العلوم الاجتماعية (متفرقات)
الناشر
كلية الخدمة الاجتماعية ؛
تاريخ الإجازة
28/5/2018
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية الخدمة الاجتماعية - التخطيط الاجتماعي
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 209

from 209

المستخلص

ملخصا الدراسة
أولاً - ملخص الدراسة باللغة العربیة .
ثانياً - ملخص الدراسة باللغة الإنجلیزية .
أولاً - ملخص الدراسة باللغة العربیة.
أولاً : مشكلة الدراسة
تواجه مؤسسات الرعاية الاجتماعية العديد من المشكلات التى توثر في سير العملية الإدارية ، ومن أهم هذه المشكلات الروتين الإدارى والاعتماد على الوسائل التقليدية والورقية فى الإدارة ، وعدم وجود ترابط وتنسيق بين أجزاء المؤسسة، مما أدى إلى ضغط العمل ، وتزاحم المواطنين ، وصعوبة فى الحصول على الخدمات .
فالتحديات التى تواجه المؤسسات الاجتماعية فى الوقت الحاضر والمتمثلة فى التغيرات الحديثة، والتى تفرض على المؤسسات أن تكون قادرة على مساعدة العملاء على إشباع احتياجاتهم ومواجهة مشكلاتهم ، ومع تعدد هذه المشكلات والحاجة إلى السرعة فى إنجاز الأعمال ، إلى جانب زيادة أعداد المستفيدين من تلك المؤسسات ، والتقدم السريع فى التكنولوجيا وتأثيرها على اليات العمل .
من هنا تظهر الحاجة إلى أهمية الوسائل الحديثة فى الإدارة ، وفى تجميع البيانات ، وكذلك الربط بين جميع الوحدات داخل المؤسسة ،مما يساعدعلى تحسين عمليات اتخاذ القرار، والتى لها أهمية ضرورية عند القيام بالتخطيط .
ونظراً للتطور الكبير في كافة مجالات تكنولوجيا المعلومات أخذت المؤسسات الرسمية والخاصة تتسابق في استخدام أحدث الابتكارات في المجال الإداري ، وساعد أيضا ظهور شبكة الإنترنت في جعلها أكثر تأثيرا في إنجاز أعمال هذه المؤسسات ، مما حذا بالإدارة الحالية أن تعتمد اعتماداً كبيراً على تكنولوجيا المعلومات ، لأن استخدام هذه التكنولوجيا المتطورة يساعدها في تبسيط الإجراءات وتقليل استخدام الورق إلى أقل ما يمكن.
لذا ظهرت الحاجة إلى استخدام الوسائل التكنولوجية فى الإدارة وخاصة فى مؤسسات الرعاية الاجتماعية، بما لها من دور هام تقديم العديد من الخدمات للمواطنين ، كما أن استخدام الوسائل التكنولوجية يؤدى إلى خلق مشاركة أكبر فى عمليات الإدارة الشاملة وتوطيد العلاقة بين الموسسة والمواطنين ،وخفض التكاليف ، وتحسين الخدمات، والدقة فى تقديم الخدمات إلى جانب أنها تسمح لأشكال جديدة من الاتصالات مع المسئولين وبين المواطنين .
وتعد الإدارة الإلكترونية من أبرز نتاج تلك الثورة التقنية، حيث أدى ظهورها إلى نقلة نوعية في أداء الأعمال، وتقديم الخدمات للمواطنين ،وهذا شكل ضغطًا على المنظمات بضرورة سرعة التحول في أداء أعمالها وتقديم خدماتها من الأسلوب التقليدي إلى الأسلوب الإلكترونى ،ويتطلب تحقيق ذلك توافر مجموعة من المتطلبات ، ولذا تحددت مشكلة الدراسة في تحديد متطلبات تطبيق الإدارة الإلكترونية بمؤسسات الرعاية الاجتماعية .
ثانياً :- أهمية الدراسة
1- تكمن أهمية الدراسة فى حيوية موضوعها، حيث إنها تتصدى لموضوع الإدارة الإلكترونية ودورها المهم فى الوصول لإدارة ناجحة ، وكذلك معرفة المعوقات التى تحول دون تطبيق الإدارة الإلكترونية بمؤسسات الرعاية الاجتماعية .
2- تمثل الإدارة الإلكترونية أداة هامة فى تطوير أساليب العمل داخل المؤسسات ، وذلك من خلال الاعتماد على الوسائل التكنولوجية الحديثة ، وتوفير معلومات تساعد القائمين على الإدارة فى المؤسسات إلى الانتباه لجوانب القوة والضعف فى تطبيق الإدارة الإلكترونية .
3- قد تسهم هذه الدراسة فى إثراء الجانب النظري للبحوث والدراسات التى تناولت الإدارة الإلكترونية، وكذلك الوصول لبعض الخبرات التى قد تسهم فى إثراء الجانب المعرفي لمهنة الخدمة الاجتماعية.
4- قلة عدد الدراسات التى تناولت موضوع الإدارة الإلكترونية فى مؤسسات الرعاية الاجتماعية بأسيوط (مديرية التضامن الاجتماعى نموذج ) فى حدود علم الدارسة .
5- النظام الإداري بمؤسسات الرعاية الاجتماعية في حاجة إلي تطوير ، وذلك من خلال الاعتماد على الإدارة الإلكترونية ، والتى تعمل على تحسين مستوى تقديم الخدمات ، والقضاء على الروتين الإداري ، والنهوض بالمؤسسة ، وتحسين أداء العمل ، وهذا ما تسعى إليه الخدمة الاجتماعية فى تقديم الخدمات
ثالثا :- أهداف الدراسة
1- تحديد متطلبات تطبيق الإدارة الإلكترونية بالبناء التنظيمى بمؤسسات الرعاية الاجتماعية
وينبثق منه الأهداف الفرعية التاليه:-
أ- تحديد المتطلبات الإدارية اللازمة لتطبيق الإدارة الإلكترونية بمؤسسات الرعاية الاجتماعية .
ب- تحديد المتطلبات التقنية اللازمة لتطبيق الإدارة الإلكترونية بمؤسسات الرعاية الاجتماعية .
ج- تحديد المتطلبات البشرية اللازمة لتطبيق الإدارة الإلكترونية بمؤسسات الرعاية الاجتماعية .
د- تحديد متطلبات المالية اللازمة لتطبيق الإدارة الإلكترونية بمؤسسات الرعاية الاجتماعية .
2- تحديد فوائد تطبيق الادارة الالكترونية لمؤسسات الرعاية الاجتماعية .
3- تحديد المعوقات التى تحول دون تطبيق الإدارة الإلكترونية بمؤسسات الرعاية الاجتماعية .
4- التوصل لتصور تخطيطى مقترح لتفعيل تطبيق الإدارة الإلكترونية بمؤسسات الرعاية الاجتماعية .

رابعا :- تساؤلات الدراسة
1- ما متطلبات تطبيق الإدارة الإلكترونية بالبناء التنظيمى بمؤسسات الرعاية الاجتماعية
ونجيب عن هذا التساؤل من خلال المعايير التاليه .
أ- المتطلبات الإدارية
ب- المتطلبات التقنية
ج- المتطلبات البشرية
د- المتطلبات المالية
2- ما فوائد تطبيق الإدارة الإلكترونية لموسسات الرعاية الاجتماعية ؟
3- ما المعوقات التى تحول دون لتطبيق الإدارة الإلكترونية بمؤسسات الرعاية الاجتماعية ؟
4- ما التصور التخطيطى المقترح لتفعيل تطبيق الإدارة الإلكترونية بمؤسسات الرعاية الاجتماعية ؟
خامسا : الاجراءات المنهجية
أ‌- نوع الدراسة : تنتمي الدراسة الراهنة إلى نمط الدراسات الوصفیة .
ب- المنهج المستخدم: استعانت الباحثة في دراستها بمنهج دراسة الحالة باستخدام المسح الاجتماعي الشامل للعاملين والخبراء بمديرية التضامن الاجتماعى ” .
ج- مجالات الدراسة
- المجال البشري: تم تطبیق الدراسة على :-
* الحصر الشامل لجميع العاملين بمديرية التضامن الاجتماعى .
* الحصر الشامل لجميع الخبراء بالمديرية .
- المجال المكاني
تم تطبيق الدراسة على مديرية التضامن الاجتماعى بأسيوط .
- المجال الزمني
الفترة الزمنية التى استغرقتها الباحثة فى جمع البيانات واستخلاص النتائج من 3-1-2017 حتى
3-4-2018.
ثانيا : الملخص باللغة الإنجليزية
First: The problem of study
The social welfare institutions face many problems affecting the administrative process. The most important of these problems are the administrative routine and reliance on the traditional and paperless methods of administration. The lack of coordination and coordination between the parts of the organization has led to pressure of work, crowding of citizens and difficulty in obtaining services .
The challenges faced by social institutions at the present time, which are the recent changes, which require organizations to be leaders to help customers to satisfy their needs and address their problems and with the multiplicity of these problems and the need for speed in the completion of the work as well as increasing the number of beneficiaries of these organizations and rapid progress in technology and its impact The mechanisms of work show the need for the importance of modern methods in management and data collection, as well as linking all units within the organization, which helps to improve the decision-making processes, which are necessary when planning .
In view of the significant development in all areas of information technology and price hikes, official and private institutions have been racing to use the latest innovations in the administrative field, and the emergence of the Internet has also made them more effective in their business, , Because the use of this advanced technology helps them simplify procedures and reduce the use of paper as little as possible
Hence, the need for the use of technological means in the administration, especially in social welfare institutions, has an important role in providing many services to citizens. The use of technological means leads to greater participation in the comprehensive management processes, strengthening the relationship between the institution and citizens, reducing costs and improving services. And precision in the provision of services, as well as allowing new forms of communication with elected officials and citizens.
The electronic management is one of the most important outputs of this technological revolution. The emergence of this phenomenon has led to a qualitative shift in the performance of the work and providing services to the citizens. This has put pressure on the organizations to quickly shift the performance of their work and provide their services from the traditional to the electronic method. This requires the availability of a set of requirements, The problem of study in determining the requirements of the application of electronic administration in social welfare institutions
Second: - The importance of the study
First: - Community importance
1- The importance of the study in the vitality of the subject, as it addresses the issue of electronic management and its important role in achieving successful management, as well as knowledge of the obstacles that prevent the implementation of electronic management in social welfare institutions.
2- Electronic management is an important tool in the development of work methods within institutions, through the adoption of modern technological means, and provide information that helps managers in the institutions to pay attention to the strengths and weaknesses in the application of electronic management .
3-This study may contribute to enrich the theoretical side of research and studies that dealt with electronic management, as well as access to some of the experiences that may contribute to enriching the cognitive aspect of the profession of social service.
4-The number of studies that dealt with the subject of electronic administration in the social welfare institutions in Assiut (Directorate of Social Solidarity model) within the limits of the science of study.
5-The administrative system in the social welfare institutions needs to be developed by relying on the electronic administration, which works to improve the level of service delivery, eliminate the administrative routine, improve the institution and improve the work performance,This is what the social service seeks to provide services.
Third: Objectives of the study
The objectives of the study are determined in;
1- The main objective is to determine the requirements of applying electronic administration to the organizational structure of social welfare institutions through ;
a- Determine the administrative requirements for the application of electronic management in social welfare institutions .
b- Identifying the technical requirements for the application of electronic management in social welfare institutions.
c- Determining the human requirements for the application of electronic management in social welfare institutions .
d- Determine the financial requirements for the application of electronic management in social welfare institutions .
2- Determine the benefits of the application of electronic management of social welfare institutions.
3- identify the obstacles that prevent the application of electronic management in social welfare institutions .
4 - To arrive at a proposed planning scenario to activate the application of electronic management in social welfare institutions.
Fourth: - The study Question
Based on the previous proposal and what has been exposed and to achieve the objectives of the current study, the problem of the study can be formulated in the main question.
1-which is the requirements of applying electronic management to the organizational structure of social welfare institutions?
a - What administrative requirements are required to implement electronic management in social welfare institutions.
b- What are the technical requirements for applying electronic management to social welfare institutions .
c- What human requirements are required to implement electronic management in social welfare institutions .
d- What financial requirements are required to implement electronic management in social welfare institutions .
2- What are the benefits of implementing the electronic management of social welfare institutions ?
3- What are the obstacles that prevent the application of electronic management in social welfare institutions?
4- What is the proposed planning scenario for activating the application of electronic management in social welfare institutions?
Fifth: Methodological procedures
A - Type of study: The current study belongs to the pattern of descriptive studies .
B - Method used: The researcher’s use in the study of the methodology of social survey, which is one of the main methods used in descriptive research .
- Comprehensive social survey of employees of the Directorate of Social Solidarity . .
. Comprehensive survey of experts and specialist.-
Areas of study- c
1- The human field: The law has been applied to :
- Comprehensive inventory of all employees of the Directorate of Social Solidarity.
- Comprehensive inventory of all experts and specialists in the Directorate
2- Local area
The study was applied to the Directorate of Social Solidarity in Assiut-
Time domain 3-
The period of time taken in the data collection 21-1-2018 until 3-3-2018.
Sixth: Results of the study
The results of the study reached the following::
1- The results of the study showed that there are many requirements for applying the electronic administration to the organizational structure in the social welfare institutions. These requirements were in the following financial requirements in the first order, followed by the administrative requirements followed by the human requirements followed by the technical requirements .
2- The results of the study that there are many benefits to the application of electronic management of the organizational structure of social welfare organizations from the point of view of employees, these benefits in the first order helps electronic management to simplify the procedures for access to social welfare services, followed by electronic administration in the judiciary On the administrative routine within the social welfare institutions followed by electronic administration services at high speed .
3- The results of the study that there are many benefits to the application of electronic management of the organizational structure of social welfare institutions from the point of view of experts were these benefits in the first order helps electronic management save time and effort followed by electronic administration to eliminate the administrative routine within the institutions of care The electronic administration contributes to the rapid access to data and information .
4- The results of the study revealed that there are many obstacles that prevent the application of electronic administration by the organizational structure in the social welfare institutions. These obstacles were followed by the financial obstacles in the first order, followed by the technical obstacles followed by the administrative obstacles followed by the human obstacles .
5- The results of the study reached a proposed planning scenario to overcome the obstacles that prevent the application of electronic management in social welfare institutions.