Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تنمية بعض المهارات الحياتية لخفض الاضطرابات السلوكية لدى الاطفال المعاقين عقليا القابلين للتعلم/
الناشر
جامعة عين شمس - كلية البنات
المؤلف
فتحية على سالم جعفر
هيئة الاعداد
باحث / فتحية علي سالم جعفر
مشرف / عواطف إبراهيم شوكت
مشرف / حنان محمود زكي
تاريخ النشر
2019
عدد الصفحات
396 ص
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
تاريخ الإجازة
1/1/2019
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 419

from 419

المستخلص

ملخص الدراسة
تناولت هذه الدراسة مشكلة من المشاكل التي تعاني منها فئة المعاقين عقلياً القابلين للتعلم في مرحلة الطفولة داخل المدارس التي يدرسون بها في المجتمع الليبي وهي مشكلة نقص المهارات الحياتية لدى هؤلاء الأطفال والتي ترجع إلى إعاقتهم العقلية وبدورها تسبب لهم الكثير من الاضطرابات السلوكية ما يجعلهم أفراداً غير مقبولين اجتماعياً في المجتمع وفي الأسرة ويوجد صعوبة في التعامل معهم في المدرسة، وهذا ما دفع الباحثة إلى دراسة هذه المشكلة من خلال تنمية بعض المهارات الحياتية لخفض الاضطرابات السلوكية لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم وفق برنامج إرشادي سلوكي. وتكونت عينة الدراسة من (12) طفلاً معاق عقلياً قابل للتعلم تتراوح أعمارهم ما بين (9-12) سنة ونسبة ذكائهم وفق مقياس الذكاء استانفورد بينيه الصورة الخامسة ما بين (50-70) وتم اختيار العينة بطريقة عمدية وقسمت العينة بطريقة عشوائية إلى مجموعتين، (6) أطفال مجموعة تجريبية، و(6) أطفال مجموعة ضابطة. واتبعت الباحثة المنهج الوصفي والتجريبي في دراستها الحالية. وتتبلور مشكلة الدراسة في الأسئلة الآتية:
1) هل توجد فروق بين رتب متوسطي أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس المهارات الحياتية (المهارات الاجتماعية والمهارات الصحية) لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم.
2) هل توجد فروق بين رتب متوسطي أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس المهارات الحياتية (المهارات الاجتماعية والمهارات الصحية) لدى عينة الدراسة.
3) هل توجد فروق بين رتب متوسطي أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس المهارات الحياتية (المهارات الاجتماعية والمهارات الصحية) لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم.
4) هل توجد فروق بين رتب متوسطي أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الاضطرابات السلوكية (العدوان، النشاط الزائد، الانسحاب الاجتماعي) لدى عينة الدراسة.
5) هل توجد فروق بين رتب متوسطي أفراد المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي على مقياس الاضطرابات السلوكية (العدوان، النشاط الزائد، الانسحاب الاجتماعي).
6) هل توجد فروق بين رتب متوسطي أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الاضطرابات السلوكية (العدوان، النشاط الزائد، الانسحاب الاجتماعي) لدى عينة الدراسة.
أهداف الدراسة:
1) الكشف عن الفروق بين أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس المهارات الحياتية (المهارات الاجتماعية والمهارات الصحية) لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم.
2) توضيح الفروق بين أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الاضطرابات السلوكية (العدوان والنشاط الحركي الزائد والانسحاب الاجتماعي) لدى عينة الدراسة.
3) معرفة الفروق بين أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس المهارات الحياتية (المهارات الاجتماعية والمهارات الصحية) لدى عينة الدراسة.
4) الكشف عن الفروق بين أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس الاضطرابات السلوكية (العدوان والنشاط الحركي الزائد والانسحاب الاجتماعي) لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم.
5) الكشف عن الفروق بين المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس المهارات الحياتية (المهارات الاجتماعية والمهارات الصحية) لدى عينة الدراسة.
6) تحديد الفروق بين المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الاضطرابات السلوكية (العدوان والنشاط الحركي الزائد والانسحاب الاجتماعي) لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم.
أهمية الدراسة:
تتمثل أهمية الدراسة في القسمين التاليين:
1) تزويد المكتبة الليبية ببحث علمي حول تنمية المهارات الحياتية لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم وكيفية خفض الاضطرابات السلوكية لديهم بطرق تربوية متبعة في برنامج الدراسة.
2) إضافة مقياس جديد للمهارات الحياتية ومقياس للاضطرابات السلوكية خاص بالأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم وفق البيئة الليبية.
3) إعداد برنامج لتنمية بعض المهارات الحياتية لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم والاستفادة منه في خفض السلوك من قبل المختصين.
4) خفض بعض الاضطرابات السلوكية لدى عينة الدراسة من خلال برنامج الدراسة.
فروض الدراسة:
1) توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس المهارات الحياتية (المهارات الاجتماعية، المهارات الصحية) لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم.
2) توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس المهارات الحياتية (المهارات الاجتماعية، المهارات الصحية) لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم.
3) لا توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس المهارات الحياتية لدى عينة الدراسة.
4) توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الاضطرابات السلوكية (العدوان، النشاط الزائد، الانسحاب الاجتماعي) لدى عينة الدراسة.
5) توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس الاضطرابات السلوكية (العدوان، النشاط الزائد، الانسحاب الاجتماعي) لدى عينة الدراسة.
6) لا توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الاضطرابات السلوكية لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم.
أدوات الدراسة:
1) مقياس استانفورد بينيه الصورة الخامسة تعريب صفوت فرج.
2) مقياس المهارات الحياتية لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم (إعداد الباحثة).
3) مقياس الاضطرابات السلوكية لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم (إعداد الباحثة).
4) برنامج تدريبي سلوكي لتنمية بعض المهارات الحياتية لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم (إعداد الباحثة).
نتائج الدراسة:
توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1) توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس المهارات الحياتية (المهارات الاجتماعية، المهارات الصحية) لدى عينة الدراسة لصالح القياس البعدي.
2) توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي درجات أفراد المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي على مقياس المهارات الحياتية (المهارات الاجتماعية، المهارات الصحية) لدى عينة الدراسة وكانت لصالح المجموعة التجريبية.
3) لا توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس المهارات الحياتية (المهارات الاجتماعية والمهارات الصحية).
4) توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الاضطرابات السلوكية (العدوان، النشاط الزائد، الانسحاب الاجتماعي) لدى عينة الدراسة وكانت الفروق لصالح القياس البعدي.
5) توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس الاضطرابات السلوكية (العدوان، النشاط الزائد، الانسحاب الاجتماعي) لدى عينة الدراسة وكانت لصالح المجموعة التجريبية.
6) لا توجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الاضطرابات السلوكية (العدوان، النشاط الزائد، الانسحاب الاجتماعي) لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم.
Summary of the Study
Introduction:
This study dealt with one of the problems suffered by the mentally disabled children eligible to learn in the childhood in the schools they study in the Libyan society, which is the problem of lack of life skills among those children that is due to their mental disability and in turn it causes them a lot of behavioral disorders which makes them socially unacceptable individuals within the community and inside the family, so it became difficult to deal with them at school, the matter which led the researcher to study this problem through developing some life skills to reduce the behavioral disorders among the mentally disabled children who are eligible to learn according to the counseling behavioral program. The sample of the study consisted of (12) mentally disabled children who are eligible to learn whose ages ranging between (9-12) years and their intelligence percentage according to the Stanford Binet intelligence IQ scale - fifth edition is between (50-70). The sample was chosen on a purposive method and the sample was randomly divided into two groups, (6) children in the experimental group and (6) children in the control group. The researcher adopted the descriptive and experimental approach in her current study. The problem of the study is crystallized in the following questions:
1. Are there statistically significant differences between mean scores of the experimental group individuals in the pretest and posttest on the life skills scale (social skills and health skills) among the mentally disabled children who are able to learn.
2. Are there statistically significant differences between the mean scores of experimental group and control group individuals in the posttest and consecutive test on the life skills scale (social skills and health skills) among the study sample?
3. Are there statistically significant differences between the mean scores of experimental group individuals in the posttest and consecutive test on the life skills scale (social skills and health skills) among the mentally disabled children who are able to learn.
4. Are there statistically significant differences between the mean scores of experimental group individuals in the pretest and posttest on the behavioral disorders scale (aggression, hyperactivity, social isolation) among the study sample?
5. Are there statistically significant differences between the mean scores of the control and experimental group individuals in the posttest on the behavioral disorders scale (aggression, hyperactivity, social isolation).
6. Are there statistically significant differences between the mean scores of experimental group individuals in the posttest and consecutive test on the behavioral disorders scale (statistically significant) among the study sample?
The study objectives:
1. Reveal the statistically significant differences between the experimental group individuals in the pretest and posttest on the life skills scale (social skills and health skills) among the mentally disabled children who are able to learn.
2. Explain the statistically significant differences between the experimental group individuals in the pretest and posttest on the behavioral disorders scale (aggression, hyperactivity, social isolation) among the study sample.
3. Identify the statistically significant differences between the experimental and control group individuals in the posttest on the life skills scale (social skills and health skills) among the study sample.
4. Detect the statistically significant differences between the experimental and control group individuals in the posttest on the behavioral disorders scale (aggression, hyperactivity, social isolation) among the mentally disabled children who are able to learn.
5. Find the statistically significant differences between the experimental group individuals in the posttest and consecutive test on the life skills scale (social skills and health skills) among the study sample.
6. Determine the statistically significant differences between the experimental group individuals in the posttest and consecutive test on the scale of behavioral disorders (aggression, hyperactivity, social isolation) among the mentally disabled children who are able to learn.
The study importance:
Importance of the study is represented in the following two sections:
1. Provide the Libyan Library with scientific research on the development of life skills among the mentally disabled children who are able to learn and how to reduce their behavioral disorders through educational ways adopted in the study program.
2. Add a new scale of life skills and a scale of behavioral disorders for mentally disabled children who are able to learn in the Libyan environment.
3. Prepare a program to develop some life skills among the mentally disabled children who are able to learn and benefit from it in modifying behavior by specialists.
4. Reduce some behavioral disorders among the study sample through the study program.
The study hypotheses:
1. There are statistically significant differences between the mean scores of experimental and control group individuals in the posttest on the life skills scale (social skills and health skills) among the mentally disabled children who are able to learn.
2. There are statistically significant differences between the mean scores of experimental and control group individuals in the posttest and consecutive test on the life skills scale (social skills and health skills) among mentally disabled children who are able to learn.
3. There are no statistically significant differences between the mean scores of experimental group individuals in the posttest and consecutive test on the life skills scale among the sample of the study.
4. There are statistically significant differences between the mean scores of experimental group individuals in the pretest and posttest on the behavioral disorders scale (aggression, hyperactivity, social isolation) among the study sample.
5. There are statistically significant differences between the mean scores of experimental and control group individuals in the posttest on the behavioral disorders scale (aggression, hyperactivity, social isolation) among the study sample.
6. There are no statistically significant differences between the mean scores of experimental group individuals in the posttest and consecutive test on the behavioral disorders scale among the mentally disabled children who are able to learn.
The study tools:
1. The Stanford Binet - fifth edition, arabization of Safwat Farag.
2. The life skills scale (prepared by the researcher).
3. The behavioral disorders scale (prepared by the researcher).
4. The behavioral counseling program (prepared by the researcher).
The study results:
The study found the following results:
1. There are statistically significant differences between the mean scores of experimental group individuals in the pretest and posttest on the life skills scale (social skills and health skills) among the study sample in favor of the posttest.
2. There are statistically significant differences between the mean scores of experimental and control group individuals in the posttest on the life skills scale (social skills and health skills) among the study sample in favor of the experimental group.
3. There are no statistically significant differences between the mean scores of experimental group individuals in the posttest and consecutive test on the life skills scale (social skills and health skills).
4. There are statistically significant differences between the mean scores of experimental group individuals in the pretest and posttest on the behavioral disorders scales (aggression, hyperactivity, social isolation) among the study sample.
5. There are statistically significant differences between the men scores of experimental and control group individuals in the posttest on the scale of behavioral disorders (aggression, hyperactivity, social isolation) among the study sample in favor of the experimental group.
6. There are no statistically significant differences between the mean scores of experimental group individuals in the posttest and consecutive test on the behavioral disorders scale (aggression, hyperactivity, social isolation) among the mentally disabled children who are able to learn.