Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
مقومات صياغة السياسة التعليمية فى مصر وعلاقتها بآليات المجتمع الافتراضى /
المؤلف
حماد، أحمد خليفة خليفة.
هيئة الاعداد
مشرف / أحمد خليفة خليفة
مناقش / على صالح حامد جوهر
مشرف / فيصل الراوى رفاعى طايع
مناقش / عبدالمعين سعدالدين هندى
مشرف / رجب صديق سلطان
الموضوع
التعليم.
تاريخ النشر
2019.
عدد الصفحات
226 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
15/6/2019
مكان الإجازة
جامعة سوهاج - كلية التربية - أصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 238

from 238

المستخلص

النتائج
النتائج الرئيسية للدراسة الميدانية هي كما يلي. يمكن تلخيص نتائج عينة الدراسة من القيادات الإشرافية والخدمات التعليمية على النحو التالي
أولاً: المجتمع الافتراضي
1- دور النظريات في شرح مواقع الشبكات الاجتماعية. شرح نظريات مواقع الشبكات الاجتماعية: التعليم السياسي من خلال اكتساب بعض القيم والمعتقدات السياسية ، كاكتساب بعض المعرفة والمعلومات السياسية حول النظام السياسي التربوي ، وتكوين مشاعرهم و المواقف تجاه هذا النظام ، وتطوير القدرة على اختيار المواقف والاتجاهات السياسية لأولئك الذين يحافظون عليها نظريات توضيحية لمواقع الشبكات الاجتماعية: على تنمية الأفراد من خلال مساهمتهم في الوعي بالحقوق والواجبات والحريات الأساسية كما وردت في الدولي العهود والإعلانات المساهمة في تشكيل الفكر السياسي المشترك بين قادة الإشراف وقادة الخدمة وتوحيد آرائهم حول السياسة التعليمية تشجيع نظريات تفسير مواقع التواصل الاجتماعي: على المشاركة السياسية من خلال توفير الفرصة للمعلقين والتعبير عن opini في القضايا التعليمية التي أثيرت لتوجيه أولئك الذين ينتقلون من المشاركة التعليمية السلبية إلى المشاركة التعليمية الإيجابية من خلال المجتمع الافتراضي
- 225 -
2- دور المؤسسات التعليمية في دوافع استخدام مواقع التواصل الاجتماعي من خلال دراسة دور المؤسسات التعليمية والمجتمع الافتراضي ، أظهرت نتائج الدراسة الميدانية ما يلي:
ضعف دور المؤسسات التعليمية في علاقة المجتمع الافتراضي بالمؤسسات التعليمية ، وذلك بسبب ضعف تطور القيم السياسية. من بين هذه القيم الإيمان بثقافة الاختلاف ووجهات النظر التعددية ، وضعف تنمية القدرات النقدية للأفراد ، بالإضافة إلى قلة الوعي بالحقوق والواجبات وأساليب المشاركة التعليمية السليمة. مما أدى إلى ضعف دور المؤسسات التعليمية في عرض نظرية المجتمعات الافتراضية
• المؤسسات التعليمية في وضعها الحالي لا تلعب دوراً إيجابياً في تثقيف أعضائها سياسياً وبشكل افتراضي. يعزى ذلك إلى عدة عقبات ، من بينها ما يلي: الفجوة بين ما يتم تدريسه في الواقع الفعلي للمجتمع وظروفه السياسية والاجتماعية والاقتصادية ، وقلة عدد المؤتمرات ، طوال العام ، ضعف دور الشبكات الاجتماعية مواقع داخل المؤسسات التعليمية
Results
The main results of the field study are as followsThe results of the study sample from supervisory leaders and educational services can be summarized as follows
First: Virtual Society
1-The role of theories explaining social networking sites Explain the theories of social networking sites: political education through the acquisition of some values and political beliefs, as gaining some knowledge and political information about the educational political system, and the composition of their feelings and attitudes towards that system, and develop the ability to choose the positions and political trends of those who maintain them Explanatory theories of social networking sites: on the development of individuals through their contribution to the awareness of rights and duties and fundamental freedoms as contained in international covenants and declarations Contribution to the formation of political thought shared between the supervisory leaders and service leaders and unify their views on educational policy Encouraging theories of interpretation of social networking sites: on political participation through Provide the opportunity for commentators and expression of opinion in the educational issues raised To direct those who move from negative educational participation to positive educational participation through the virtual community
- 225 -
2-The role of educational institutions in the motives of using social networking sites By studying the role of educational institutions and the virtual community, the results of the field study showed the following
The weakness of the role of educational institutions in the relationship of the virtual society to the educational institutions, due to the weakness of the development of political values. Among these values is the belief in the culture of difference and pluralistic views, weak development of monetary capacity of individuals, in addition to the low awareness of rights and duties and methods of sound educational participation. , Which led to the weak role of educational institutions in the presentation of the theory of virtual societies
• The educational institutions in their present situation do not play a positive role in educating their members politically and by default. This is due to several obstacles, including the following: the gap between what is taught in the actual reality of the society and its political, social and economic conditions, and the low number of conferences, Throughout the year, the weak role of social networking sites within educational institutions.