Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج إرشادي انتقائي لخفض اللجلجة كمدخل لتحسين تقدير الذات الأكاديمي لدى ذوي صعوبات تعلم القراءة (من تلاميذ المرحلة الابتدائية)/
المؤلف
عبد الفضيل،رحاب محمود بدر.
هيئة الاعداد
باحث / رحاب محمود بدر
مشرف / شادية عبد الخالق
مشرف / شيماء مجاهد
مناقش / سناء سليمان
مناقش / نجاح عبد الشهيد
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
249ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التربوى
الناشر
تاريخ الإجازة
19/7/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 388

from 388

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي انتقائي لخفض اللجلجة كمدخل لتحسين تقدير الذات الأكاديمي لدى ذوي صعوبات تعلم القراءة (من تلاميذ المرحلة الابتدائية)، وتكونت عينة الدراسة من عدد (20) تلميذ من الأطفال ذوي صعوبات تعلم القراءة الملحقين بمدرسة الملك مينا، ومدرسة المطار بإدارة شرق التعليمية بمحافظة الاسكندرية، قسمت عينة الدراسة الي مجموعتين: المجموعة التجريبية (10) أطفال، والمجموعة الضابطة (10) أطفال، من الأطفال ذوي صعوبات تعلم القراءة، تراوحت أعمارهم ما بين (9-10)، واستخدمت الباحثة في الدراسة المنهج التجريبي ذو المجموعتين، وطبقت الباحثة علي عينة الدراسة الأدوات التالية:
1- اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة (إعداد وتقنين عماد أحمد حسن علي).
2- اختبار المسح النيورولوجي السريع (إعداد عبد الوهاب محمد كامل 2007).
3- مقياس مظاهر اللجلجة لذوي صعوبات تعلم القراءة (إعداد الباحثة).
4- مقياس تقدير الذات الأكاديمي لذوي صعوبات تعلم القراءة (إعداد الباحثة).
5- قائمة ملاحظة المعلم لمظاهر صعوبات تعلم القراءة (إعداد الباحثة).
6- استمارة المستوى الاجتماعي والثقافي للأسرة (إعداد الباحثة).
7- برنامج إرشادي انتقائي لخفض اللجلجة كمدخل لتحسين تقدير الذات الاكاديمي لدى ذوي صعوبات تعلم القراءة من تلاميذ المرحلة الابتدائية (إعداد الباحثة).
8- واسفرت نتائج الدراسة إلى:
فعالية البرنامج الإرشادي الانتقائي في خفض اللجلجة، وتحسين تقدير الذات الأكاديمي لدى ذوي صعوبات تعلم القراءة من تلاميذ المرحلة الابتدائية.
الكلمات المفتاحية
اللجلجة - تقدير الذات الأكاديمي - ذوي صعوبات تعلم القراءة - البرنامج الارشادي الانتقائي.
Abstract
Title: ”The Effectiveness of the selective Counseling Program to Reduce Stuttering as an input to improve the Academic Self-Esteem for student with dyslexia (Among primary school pupils).
Researcher: Rehab Mahmoud Badr Abdul fadel.
Supervision: Prof. Dr/ Shadia Ahmed Abdul Khaliq, Dr. Shimaa Mgahed Elblashony
The study aimed to investigate the effectiveness of a selective counseling program to reduce the stuttering as an input to improve academic self-esteem among those with dyslexia (from primary school pupils), sample of the study consisted of (20) children with dyslexia, who joined the Elmalek Mina School and the airport school In east Educational Administration in Alexandria Governorate, the study sample was divided into two groups: the experimental group (10) children, and the control group (10) children with dyslexia, their ages ranged between (9-10), and the researcher used in the study the experimental method with Experimental design with two groups,
The researcher used the following tools:
1- Test the color sequential matrices (prepared by Imad Ahmed Hassan Ali).
2- The rapid neurological examination test (prepared by Abdel-Wahab Mohamed Kamel 2007).
3- A measure of the appearance of strokes for who with learning difficulties (researcher preparation).
4- Academic self-esteem scale for who with learning disabilities. (Prepared by the researcher).
5- List the teacher’s note of Dyslexia (prepared by the researcher).
6- Social and Cultural Level Form of the family (prepared by the researcher).
7- selective Counseling program to reduce the Stuttering as an input to improve academic self-esteem among those with Dyslexia from primary school students (prepared by the researcher).
The results of the study concluded:
The effectiveness of the selective counseling program in reducing Stuttering, and improving academic appreciation of people with learning difficulties from primary school students.
Key Words: Stuttering - Academic Self- Esteem - Students with Dyslexia - The selective counseling program.