Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تنمية الرحمة بالذات كمدخل لتحسين الصمود النفسي
لدى الموهوبين رياضيًا ذوي صعوبات التعلم/
المؤلف
خليف،أحمد عبدالمعطي محمد عوض .
هيئة الاعداد
باحث / احمد عبد المعطى
مشرف / هيام صابر
مشرف / ناجى محمد
مناقش / سناء سليمان
مناقش / نرمين عونى
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
184ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
30/12/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 206

from 206

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تنمية الرحمة بالذات لتحسين الصمود النفسي لدى الموهوبين رياضيًا ذوي صعوبات التعلم النمائية بالمرحلة الثانوية، وتكونت مجموعة الدراسة التجريبية من (8) طلاب من مدرسة السواحل الرياضية بنين بالأسكندرية بمتوسط عمري ( 15,43)، وانحراف معياري (0,535)، واستخدم الباحث اختبار المصفوفات المتتابعة الملون لـ Raven”” للأطفال والكبار (5,5- 64,4 سنة)، تقنين عماد أحمد حسن (2016)، ومقياس الرحمة بالذات إعداد محمد السيد عبدالرحمن، ورياض العاسمي، وعلي سعيد العمري وفتحي الضبع (2015)،ومقياس صعوبات التعلم النمائية لطلاب المرحلة الثانوية (إعداد الباحث)، ومقياس الصمود النفسي للموهوبين رياضيًا ذوي صعوبات التعلم النمائية (إعداد الباحث)، والبرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي لتنمية الرحمة بالذات كمدخل لتحسين الصمود النفسي لدى الموهوبين رياضيًا ذوي صعوبات التعلم (إعداد الباحث)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج في تنمية الرحمة بالذات وتحسين الصمود النفسي لدى الموهوبين رياضيَا ذوي صوبات التعلم النمائية في المرحلة الثانوية، واستمرار فاعلية البرنامج بعد فترة المتابعة.
الكلمات المفتاحية: الرحمة بالذات- الصمود النفسي - الموهوبين رياضيًا ذوي صعوبات التعلم
The study aimed to develop self-compassion to improve psychological resilience for gifted athletes with learning disabilities. The experimental study group consisted of (8) students from the El-Sawahil Sports School in Alexandria, with age mean (15,43), and a standard deviation (0,535). The researcher used the following measurements: Raven’s Sequential Matrix Scale for children and adults (5 - 64, 4 years), prepared by Imad Ahmed Hassan, and Self-compassion scale, prepared by Mohammad El-Sayed Abd El-Rahman, Reyad Al-Asmi, Ali Saied Al-Amri & Fathi El-Dabaa, 2015), and psychological resilience scale (prepared by the researcher), and the scale of developmental learning disabilities (prepared by the researcher), and behavioral cognitive counseling program (prepared by the researcher). The results of the study showed that There are statistically significant differences between the mean ranks of the members of the experimental group in the pre and post measurements on the scale of self-compassion and psychological resilience in favor of post-measurement, And there are no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group in pre and follow up measurements on the of self-compassion and psychological resilience scale.
Key words: Self-compassion- Psychological resilience- Gifted athletes with learning disabilities.