الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص هدفت الدراسة إلى بناء برنامج تدريبى قائم على على مهارات الوعي الصوتي لتنمية التواصل اللفظي لدى الأطفال ذوي العسر القرائي، بالإضافة إلى استجلاء الأطر النظرية والمبادئ التفسيرية الحديثة فى مفاهيم التواصل اللفظي والوعي الصوتي ومهارات القراءة ولدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم، واستخدمت الدراسة المنهج التجريبي القائم على المجموعة التجريبية الواحدة، واستخدمت الدراسة أداة المقاييس والبرنامج التدريبي، وتوصلت نتائج الدراسة إلى : 1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس التواصل اللفظي لصالح المجموعة التجريبية. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين القبلي والبعدي على مقياس التواصل اللفظي لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي. 3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مت وسطي رتب درجات القياسين البعدي بعد انتهاء البرنامج بماشرة والقياس التتبعي بعد مرور شهرين من انتهاء البرنامج على مقياس التواصل اللفظي لدى المجموعة التجريبية. الكلمـــات المفتــاحيــــة: الوعي الصوتي – التواصل اللفظي- العسر القرائي The study aimed to build a training program based on phonemic awareness skills for the development of verbal communication among children with reading dyslexia, in addition to exploring the theoretical frameworks and modern explanatory principles in the concepts of verbal communication, phonemic awareness and reading skills for children with learning difficulties, and the study used the experimental group-based approach. One pilot, and the study used the measures tool and the training program, and the results of the study reached: 1- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups on the verbal communication scale in favor of the experimental group. 2- There are statistically significant differences between the mean ranks of the scores of the pre and post measurements on the verbal communication scale of the experimental group in favor of the post measurement. 3- There are no statistically significant differences between the mean scores of the two dimensional scales immediately after the end of the program and the tracer measurement two months after the end of the program on the verbal communication scale of the experimental group. Keywords: phonemic awareness - verbal communication - reading dyslexia |