Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تنمية عادات العقل المنتجة مدخل لخفض الاحتراق النفسي لدى معلمات التربية الخاصة/
المؤلف
الرشيدى،نشميه عمهوج حمدان.
هيئة الاعداد
باحث / نشمية عمهوج حمدان الرشيدى
مشرف / هبه حسين اسماعيل
مشرف / هدى نصر
مناقش / نبيلة امين
مناقش / سميرة على
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
180ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
13/10/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 194

from 194

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة إلى تنمية عادات العقل المنتجة لخفض الاحتراق النفسيلدى معلماتالتربية الخاصة في دولة الكويت, من خلال تصميم برنامج قائم على بعض عادات العقل المنتجة لمعلمات التربية الخاصة.وتكونت عينة الدراسة الحالية من (30) معلمة من معلمات التربية الخاصة بالمرحلتين الابتدائية والمتوسطة ممن تتراوح أعمارهن ما بين 22- 45 سنة.وقد استخدمت الباحثة الأدوات التالية:مقياس ماسلاش للاحتراق النفسيMaslach& Jackson,1981) ), ومقياس عادات العقل المنتجة, والأدوات النمائية: برنامج تنمية عادات العقل المنتجة لخفض الاحتراق النفسي. واعتمدت الباحثة في الدراسة الحالية على المنهج التجريبي.وتوصلت نتائج الدراسةإلى وجود فروق إحصائية دالة بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي لمقياس الاحتراق النفسي بالنسبة للدرجة الكلية والأبعاد كلٍ على حدة لصالح القياس القبلي, وعدم وجود فروق في القياس البعدي والتتبعي لمقياس الاحتراق النفسي بالنسبة للدرجة الكلية والأبعاد كلٍ على حدة. ووجود فروق في القياس القبلي والبعدي لمقياس عادات العقل بالنسبة للدرجة الكلية لعادات العقل والأبعاد كلٍ على حدة لصالح القياس البعدي, وعدم وجود فروق في القياس البعدي والتتبعي لمقياس عادات العقل في جميع الأبعاد, بينما توجد فروق في القياس البعدي والتتبعي لمقياس عادات العقل بالنسبة للدرجة الكلية لعادات العقل لصالح القياس التتبعي.
الكلمات المفتاحية:عادات العقل المنتجة, الاحتراق النفسي, معلمات التربية الخاصة.
Abstract
The study Title: Development of Productive Mind Habits as an Orientation to Reduce Occupational Burnout for Teachers of Special-needs Education.
Researcher: Nashmiya Amhouj Hamdan Alrashidi
Supervision: Prof. Heba Hussien Ismail- Dr. Hoda Nasr Mohammed.
The study aimed to develop productive habits of mind to reduce Occupational burnout for teachers of special-needs education in the State of Kuwait through designing a program based on some productive mind habits for teachers of special-needs education.The sample of the current study consisted of (30) female teachers of special-needs education at the primary and middle stages whose ages range between (22-45) years.The researcher used the following tools:Occupational Burnout Scale of Maslach (Maslach& Jackson, 1981), Productive habits of mind Scale, and Developmental tools: program for developing productive habits of mind to reduce occupational burnout.The current study adopted the experimental approach.The results of the study showed that there are statistically significant differences among the average scores of the individuals of the experimental group in the pre- and post-measurement of occupational burnout scale in relation to the total degree of occupational burnout and the individual dimensions in favor of the post measurement. There are no differences in the post and consecutive measurement of the scale of occupational burnout regarding the total degree of occupational burnout and the dimensions of each separately. There are differences in the pre and post measurement of the mind habits regarding the total degree of mind habits and the dimensions individually in favor of the post measurement. There are no differences in the post and consecutive measurement of the mind habits scale concerning all dimensions. There are differences in the post and consecutive measurement of the mind habits scale concerning the total degree of mind habits in favor of the consecutive measurement.
Key words:Productive Habits of Mind, Occupational Burnout, Teachers of Special-needs education.