Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
التنظيم الذاتي وعلاقته ببعض الوظائف التنفيذية لدى المراهقين
ذوي متلازمة داون/
المؤلف
صبره، سحر إبراهيم حافظ .
هيئة الاعداد
باحث / سحر إبراهيم حافظ صبره
مشرف / سنية جمال عبد الحميد
مشرف / طـــارق زكــي موســى
مناقش / سنية جمال عبد الحميد
الموضوع
الفئات الخاصة
تاريخ النشر
2022.
عدد الصفحات
205 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس (متفرقات)
تاريخ الإجازة
1/12/2022
مكان الإجازة
جامعة سوهاج - كلية الآداب - علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 225

from 225

المستخلص

توصلت الدراسات السابقة إلى وجود ضعف في تنظيم الذات وبعض الوظائف التنفيذية، ونقاط قوة في بعض الوظائف التنفيذية الأخرى لدى المراهقين ذوي زملة داون؛ لذا هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين تنظيم الذات وبعض الوظائف التنفيذية لدى ذوي زملة داون، وعن الفروق بين ذوي زملة داون والعاديين في كلٍ من تنظيم الذات وبعض الوظائف التنفيذية، وكذلك الفروق التي ترجع إلى النوع في المتغيرين موضع الاهتمام في الدراسة، والكشف عن قدرة بعض الوظائف التنفيذية على التنبؤ بتنظيم الذات.
تكونت عينة الدراسة من (60) من ذوي زملة داون بمتوسط عمر عقلي (79˒4)، وبانحراف معياري (38˒1)؛ (30) من الذكور بمتوسط عمر عقلي (54˒4) سنة، وبانحراف معياري (47˒1) سنة، و(30) من الإناث بمتوسط عمر عقلي (04˒5) سنة، وبانحراف معياري (27˒1) سنة، و(60) من العاديين بمتوسط عمر عقلي (75˒4) سنة، وبانحراف معياري (28˒1) سنة؛ (30) من الذكور بمتوسط عمر عقلي (69˒4) سنة، وبانحراف معياري (37˒1) سنة، و(30) من الإناث بمتوسط عمر عقلي (81˒4) سنة، وبانحراف معياري (22˒1) سنة، اُختيرت العينة من عدة مراكز ومدارس في القاهرة، في مصر. وتكونت أدوات الدراسة من قائمة تنظيم الذات إعداد/ هالة السيد (2017)، تعديل (الطالبة)، واختبارات الوظائف التنفيذية: اختبار الطلاقة اللفظية ويتكون من مهمتين مهمة طلاقة الحروف، تأليف ”نيوكومب” (Newcombe (1969، ومهمة طلاقة الفئات من تأليف ”تيمبل وآخرين” Temple et al.(1996)، واختبار بطاقة تغيير القاعدة تأليف ”ويلسون وآخرون” Wilson et al.(1996) لقياس المرونة المعرفية، واختبار برج لندن تأليف ”شاليس” Shallice (1982) لقياس القدرة على التخطيط، واختبار ستروب الليل/النهار تأليف ”جريستاد وآخرون” Gerstadt et al.(1994) لقياس القدرة علي كف الاستجابة، وكلها قامت الطالبة بترجمتها وإعدادها للتطبيق. وتوصلت الدراسة إلى وجود ارتباط موجب دال إحصائيًا بين تنظيم الذات وكل من الطلاقة اللفظية والمرونة المعرفية لدى ذوي زملة داون والعاديين، ووُجود ارتباط موجب بين تنظيم الذات وكل من التخطيط والكف ولكنه غير دال إحصائيًا لدى ذوي زملة داون والعاديين، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات ذوي زملة داون والعاديين في تنظيم الذات والمرونة المعرفية والتخطيط في اتجاه العاديين، بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات ذوي زملة داون والعاديين في الطلاقة اللفظية والكف، كما وُجِدَت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الذكور والإناث لدى ذوي زملة داون في تنظيم الذات، والكف في اتجاه الإناث، ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الذكور والإناث في المرونة المعرفية، والتخطيط، والطلاقة اللفظية لدى ذوي زملة داون، بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الذكور والإناث العاديين في تنظيم الذات والوظائف التنفيذية، كما كَشفت النتائج عن قدرة بعض الوظائف التنفيذية على التنبؤ بتنظيم الذات. وتمت مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري ونظريات تنظيم الذات ونظريات الوظائف التنفيذية، ونتائج الدراسات السابقة التي أُجريت على متغيرات الدراسة لدى ذوي زملة داون.
Previous studies have found weakness in self-regulation and some executive functions, and strengths in some other executive functions in adolescents with Down syndrome. Therefore, the current research aimed to reveal the correlation between self-regulation and some executive functions for students with Down syndrome, and to reveal the differences between students with Down syndrome and normal students in both self-regulation and some executive functions. As well as the differences due to gender in the two variables of interest in the research, and to reveal the ability of some executive functions in predicting self-regulation.
The study sample consisted of (60) people with Down syndrome, with an average mental age of (4˒79), and a standard deviation of (1˒38) years; (30) males with average mental age of (4˒54) years and standard deviation of (1˒47) years, and (30) females with average mental age of (5˒04) years, and standard deviation of (1˒27) years. As well as (60) normal males with average mental age of (4˒75) years, and a standard deviation of (1˒28) years; (30) males with average mental age of (4˒69) years and standard deviation of (1˒37) years, and (30) females with average mental age of (4˒81) years, standard deviation of (1˒22) years. The Sample was chosen from many centers and schools in Cairo, in Egypt. The research tools consisted of the ”Self-regulation Inventory” prepared by/ Hala Al-Sayed (2017), Modified by (the student) and ”The Verbal Fluency Test”. The test consists of two functions: ”Letter fluency” by/ Newcombe (1969), and ”Category Fluency” by/ Temple et al.(1996), Translated by (the student). As well as ”Rule Shift Card Test” by/ Wilson et al.(1996), translated by (the student) to measure cognitive flexibility, and ”The Tower of London test” by/ Shallice (1982) translated by (the student) to measure ability of planning, and ”Stroop Day/Night Test” by/ Gerstadt et al.(1994) translated by (the student) to measure the inhibition of responding. The research concluded that there is a statistically significant positive correlation between self-regulation and both, verbal fluency and cognitive flexibility for students with Down syndrome and normal people. In addition to a positive correlation between self-regulation and both, planning and inhibition, but it is not statistically significant for students with Down syndrome and normal people. There are statistically significant differences between the average scores of students with Down syndrome and the normal ones in self-regulation, cognitive flexibility and planning towards the normal students. While there are no statistically significant differences between the average scores of students with Down syndrome and normal ones in verbal fluency and inhibition. In addition to, statistically significant differences were found between the average scores of males and females with Down syndrome in self-regulation and inhibition in females. There were no statistically significant differences between the average scores of males and females in cognitive flexibility, planning, and verbal fluency among students with Down syndrome, while there were no statistically significant differences between the average scores of normal males and females in self-regulation and executive functions. The results also revealed the ability of some executive functions to predict self-regulation. The results were discussed in the light of the theoretical framework, theories of self-regulation, theories of executive functions, and the results of previous studies conducted on study variables among students with Down syndrome.