Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
أثر العلاج المتمركز على العميل في علاج عجز الإرادة لدى عينة من طلاب الجامعة المدمنين(دراسة
سيكومترية – كلينيكية) /
المؤلف
عبد الدايم، أميرة محمد منصور.
هيئة الاعداد
باحث / أميرة محمد منصور عبد الدايم
مشرف / محمد عبد الظاهر الطيب
مشرف / محمد عبد العال الشيخ
مناقش / محمد عبد العال الشيخ
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2022
عدد الصفحات
338 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الصحة النفسية
تاريخ الإجازة
8/3/2022
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - الصحة النفسية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 463

from 463

المستخلص

أولاَ: مقدمة الدراسة:
تعد المرحلة الجامعية من أهم المراحل في حياة الفرد، لكونها نهاية مرحلة المراهقة وبداية
مرحلة الرشد، لذلك فإن هذه المرحلة من أصعب المراحل في حياة الفرد لما يشوبها من إحباط وصراع
وقلق وتوتر وتشوش فكري والتطلع لما هو جديد وحب المغامرة دون وجود خبرة كافية مع نقص
الاهتمام الأسري بالشباب في هذه المرحلة لاعتقاد كلاَ من الآباء والأبناء بقدرة الأبناء على الاستقلال
التام في اتخاذ القرارات الشخصية .
لذا أصبح الاهتمام بطلبة الجامعة أمر ضروري تفرضه علينا طبيعة المرحلة، كما أصبح من
الضروري تأهيلهم لمواجهة مشكلات الحياة المختلفة.
وتعد مشكلة تعاطي المخدرات وإدمانها من أهم المشكلات التي تواجه الطلاب في المرحلة الجامعية،
حيث قد يلجأ بعض الشباب إلى الإدمان لما يعتريهم من مشاعر مختلفة نظراَ لانشغال المدمن بذاته،
حيث يتسم المدمن ببعض السمات وهي مشاعر العار والخزي، النقد الذاتي القاسي، ضياع الذات،
الخواء الداخلي، فقدان المعنى والهدف في الحياة، الإحساس بالذنب، التوتر الداخلي، الخوف من الإقدام
على المخاطر .
وتبدوهذه السمات من أهم أسباب عجز إرادة المدمن وقصوره عن اتخاذ قرارات لما يواجهه من
ضغوط حياتية مختلفة وبالتالي تمركزه حول ذاته ولجوءه إلى الإدمان كوسيلة للهروب من ضغوط
الحياة المختلفة
ثانياَ: مشكلة الدراسة:
تعد مشكلة الإدمان مشكلة كبيرة لأنها تدل على الحاجة الملحة للبحث والدراسة وضرورة اتخاذ الجهود
والأساليب الوقائية والعلاجية، وبذلك يبدو لنا أن تعاطي المخدرات وإدمانها مشكلة نفسية في المقام
الأول، بالإضافة إلى المشكلات الأخرى المترتبة على الإدمان من النواحي الاجتماعية والقانونية
والبدنية.( سعد المغربي، 1986، 95)
330
وتتضح مشكلة الدراسة الحالية في أن كثيراَ من المدمنين الذين يتم علاجهم طبياَ يعودون للتعاطي بعد
العلاج، وقد وجد أن العلاج النفسي يأتي بنتائج مجدية مع المدمنين كما أشارت بعض الدراسات
لذلك،كمالوحظ قلة الدراسات الأجنبية التي تناولت عجز الإرادة في علاقته بالتعاطي والإدمان، وعدم
وجود أية دراسات عربية تناولت دراسة عجز الإرادة في علاقته بتعاطي المخدرات والإدمان.
ثالثاً: تساؤلات الدراسة :
تتلخص تساؤلات الدراسة الحالية في التساؤل الرئيسي التالي: ما أثر العلاج المتمركز على العميل
فيعلاج عجز الإرادة لدى طلاب الجامعة المدمنين ؟ ويتفرع من هذا التساؤل التساؤلات الفرعية الآتية:
5- ما فعالية العلاج المتمركز على العميل في علاج عجز الإرادة لدى طلاب الجامعة المدمنين العائدين
إلى الإدمان؟
6- ما تأثير البرنامج العلاجي في علاج عجز الإرادة بعد فترة المتابعة؟
7- ما الفروق في القياس القبلي والبعدي بين أفراد مجموعة العلاج المتمركز على العميل والمجموعة
الضابطة على مقياس عجز الإرادة للمدمنين من طلاب الجامعة؟
8- إلى أي مدى تختلف الصورة الكلينيكية للبناء النفسي للحالة المختارة لعجز الإرادة قبل وبعد
التعرض للبرنامج العلاجي؟
رابعاً:أهداف الدراسة:
تتحد أهداف الدراسة فيما يلي:
4- التعرف على فعالية واستمرارية العلاج المتمركز على العميل في علاج عجز الإرادة لدى طلاب
الجامعة المدمنين العائدين إلى الإدمان.
5- تعرف مدى استمرار فعالية البرنامج العلاجي في علاج عجز الإرادة بعد فترة المتابعة.
6- تعرف مدي الاختلاف بين استجابة الحالة المختارة من أفراد المجموعة التجريبية على لوحات
اختبار تفهم الموضوع قبل تطبيق البرنامج العلاجي وبعد انتهاءه .
خامساً: أهمية الدراسة :
تتحدد أهمية هذه الدراسة في :
3- أهمية نظرية:
4- تتناول الدراسة لشريحة عمرية غاية في الأهمية، وفئة دراسية تكاد تكون مهملة جداَ في التعامل أو
البحث وهم طلاب الجامعة المدمنين.
5- إلقاء المزيد من الضوء على متغير حديث بالبيئة العربية وهو عجز الإرادة لدى فئة لم تحظى
بالدراسة وهي فئة طلاب الجامعة المدمنين.
6- استخدام تيار علاجي له دور بارز في العلاج النفسي وهو العلاج النفسي المتمركز على العميل
ومحاولة تجريبية كعلاج لعجز الإرادة .
4- أهمية تطبيقية:
6- إعداد مقياس لقياس عجز الإرادة لدى طلاب الجامعة المدمنين .
7- إعداد مقياس لقياس درجة الامتناع عن الإدمان والانتكاس لدى طلاب الجامعة المدمنين العائدين إلى
الإدمان.
331
8- وضع برنامج علاجي لمشكلة نفسية تعد عرضاَ أساسياَ من الأعراض السلبية للإدمان والتي تدفع
الفرد إلى عدم التوافق النفسي والاجتماعي وهي مشكلة عجز الإرادة، لذلك فإن علاج هذه المشكلة
قد يسهم في تحسين مستوى الصحة النفسية للمدمن ومنعه عن العودة للإدمان.
9- التركيز على العميل حيث يقوم بدور أساسي في العملية العلاجية، حيث يكون لديه محتوى مهدد
لمفهوم الذات ويساعده العلاج على أن يعيد تنظيم مفهوم الذات لتحقيق التطابق بينه وبين البيئة.
إمكانية أن تساعد نتائج الدراسة العاملين في الخدمات العلاجية في تقديم بعض البرامج الإرشادية
والتدريبية المماثلة، محاولة توسيع نطاق العينة للتأكد من مدى إمكانية تطبيق البرنامج العلاجي
المستخدم في الدراسة على عينة مماثلة.
سادساً : مصطلحات الدراسة:
وتعرف مصطلحات الدراسة تعريفاَ إجرائياَ كما يلي:
أ- العلاج النفسي المتمركز حول الشخص:
عرفه محمد محروس الشناوي ( 2006) بأنه : العلاج الذي يركز على استبصار الفرد بذاته وبالخبرات
التي شوهها أو حرفها أو أنكرها في محاولة لإدماجها أو التقريب بينها ( أي بين ذات الفرد وخبراته )
مما يعطي فرصة لنمو الشخصية أو للصيرورة إلى ذات جديدة ( محمد محروس الشناوي، 2006،
301) .
ب- عجز الإرادة: Aboulia
يُعرًف عجز الإرادة في معجم علم النفس والتربية( 1984) بأنه : قصور نفسي عن اتخاذ القرارات
أو القيام بمحاولات لتنفيذ القرارات، وهي عادة حالة مرضية، يُطلق على ضعف الإرادة ( مرهف كمال
الجاني، 1984، 4).
ج- الإدمان :Addiction
الإدمان هو اعتماد سيكولوجي وفي بعض الحالات فسيولوجي على تعاطي الخمور والعقاقير المخدرة
والدخان وبعض المواد الأخرى (جابر عبد الحميد وعلاء الدين كفافي، 1988،59).
سابعاً : محددات الدراسة
حُددت الدراسة الحالية من خلال النقاط التالية
1- محددات موضوعية وتشمل :
7- المنهج المستخدم وهو: المنهج التجريبي والمنهج الكلينيكي.
8- المتغيرات التي تتناولها الدراسة وهي : العلاج المتمركز على العميل، عجز الإرادة ، الإدمان.
9- أدوات الدراسة وهي : مقياس عجزالإرادة للمدمنين من طلاب الجامعة، مقياس الامتناع عن الإدمان
والانتكاس.
10- الأسلوب العلاجي الذي استخدم في الدراسة: وهو العلاج المتمركز على العميل لكارل روجرز
Rogers,C..
11- الأساليب الإحصائية التي استخدمت في الدراسة وهي: معامل ألفا، معامل الارتباط الخطي
لبيرسون، اختباركروسكال- واليز، اختبار مان ويتني، اختبار ويلكوكسن، التحليل العاملي
الاستكشافي، التحليل العاملي التوكيدي .
332
12- عينة الدراسة: وهي عينة عشوائية من طلاب جامعة القاهرة المدمنين المنتكسين بالجامعات
المختلفة.
ب- المحددات البشرية : وتتمثل في خصائص عينة الدراسة وهي عينة عشوائية من طلاب الجامعة
المدمنين .
ج- المحددات المكانية : وتتمثل في مكان إجراء الدراسة وهي بعض كليات جامعة القاهرة .
د- المحددات الزمنية : الفترة الزمنية التي تم خلالها إجراء الدراسة وهي العام الدراسي
2019/2020.
ثامناً : فروض الدراسة :
1- توجد فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس
القبلي والبعدي على مقياس عجز الإرادة للمدمنين من طلاب الجامعة وأبعاده الفرعية في اتجاه
القياس القبلي .
2- توجد فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس
القبلي والبعدي على مقياس الامتناع عن الإدمان والانتكاس وأبعاده الفرعية في اتجاه القياس
البعدي .
3- توجد فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة
الضابطة في القياس البعدي لعجز الإرادة للمدمنين من طلاب الجامعة بأبعاده الفرعية وذلك بعد
تطبيق البرنامج العلاجي المتمركز على العميل لصالح المجموعة التجريبية .
4- لا توجد فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس
البعدي والتتبعي الأول على مقياس عجز الإرادة للمدمنين من طلاب الجامعة وأبعاده.
5- لا توجد فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس
البعدي والتتبعي الثاني على مقياس عجز الإرادة للمدمنين من طلاب الجامعة وأبعاده.
6- توجد فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس
(الثقة بالنفس )، وذلك قبل تطبيق البرنامج العلاجي المتمركز على العميل وبعد التطبيق لصالح
القياس البعدي.
7- تختلف استجابة الحالة المختارة من أفراد المجموعة العلاجية على لوحات اختبار تفهم
الموضوع (T.A.T) قبل تطبيق البرنامج العلاجي وبعد انتهائه.
تاسعاً: عينة الدراسة :
تكونت عينة الدراسة الاستطلاعية من (231) من طلاب الجامعة المدمنين بجامعة القاهرة بالكليات
المختلفة ( التربية، دار العلوم، التجارة، الحقوق، الآداب،الزراعة )، بينما تكونت العينة الأساسية الكلية
من (60) طالباً من الطلاب المدمنين من جامعة القاهرة، وهي تمثل العينة الكلية التشخيصية للدراسة،
والتي يستهدف منها استخراج المجموعات المستهدفة بالدراسة التجريبية، وبلغ عدد إجمالي عدد أفراد
عينة الدراسة التجريبية (15) طالب، وقامت الباحثة بتكوين المجموعة التجريبية مكونه من خمسة
طلاب وكذلك المجموعة الضابطة، وقد كان عدد أفراد المجموعة التجريبية في البداية عشرة طلاب
ولكن أبدى خمسة طلاب عدم رغبتهم في الاشتراك في البرنامج .
عاشراً: أدوات الدراسه:
تكونت أدوات الدراسة من:
333
1.مقياس عجز الإرادة للمدمنين من طلاب الجامعة (إعداد الباحثة).
2. مقياس الامتناع عن الإدمان والانتكاس (إعداد الباحثة).
3.استمارة المقابلة الشخصية ل/ صلاح مخيمر (1998) .
4. البرنامج العلاجي المتمركز على العميل (إعداد الباحثة) .
حادي عشر : نتائج الدراسة :
1- وجود فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي
والبعدي على مقياس عجز الإرادة للمدمنين من طلاب الجامعة وأبعادهالفرعية في اتجاه القياس
القبلي.
2- وجود فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي
والبعدي على مقياس الامتناع عن الإدمان والانتكاس وأبعادهالفرعية في اتجاه القياس البعدي.
3- وجود فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة
الضابطة في القياس البعدي لعجز الإرادة للمدمنين من طلاب الجامعة بأبعاده الفرعية وذلك بعد
تطبيق البرنامج العلاجي المتمركز على العميل لصالح المجموعة التجريبية .
4- عدم وجود فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس
البعدي والتتبعي الأول على مقياس عجز الإرادة للمدمنين من طلاب الجامعة وأبعاده.
5- عدم وجود فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس
البعدي والتتبعي الثاني على مقياس عجز الإرادة للمدمنين من طلاب الجامعة وأبعاده.
6- وجود فروق دالة إحصائياَ بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس (الثقة
بالنفس)، وذلك قبل تطبيق البرنامج العلاجي المتمركز على العميل وبعد التطبيق لصالح القياس
البعدي.
7- وجود اختلاف في استجابة الحالة المختارة من أفراد المجموعة العلاجية على لوحات اختبار تفهم
الموضوع (T.A.T) قبل تطبيق البرنامج العلاجي وبعد انتهائه.
Abstract
Introduction:
The university stage is one of the most important stages in the person's life,
being the end of adolescence and the beginning of adulthood. This stage is one
of the most difficult stages in the person's life due to what it contains from
frustration, conflict, anxiety, tension and intellectual confusion, aspiration for
new and love for adventure without sufficient experience and with a lack of
families’care for young people at this stage because both parents and children
334
believe in thechildren’s ability to be fully independent in making personal
decisions.
Therefore, paying attention touniversity students has become a necessity
imposed on us by the nature of the stage.It has also become necessary to qualify
them to face various problems of life.
The problem of drug abuse and addiction is one of the most important problems
facing students at the university stage, as some youth may resort to addiction
due to their different feelings according to the addict’s preoccupation with
himself.The addict is characterized by some characteristics which are feelings of
shame and disgrace, harsh self-criticism, loss of self, internal emptiness, loss of
meaning and purpose in life, feelings of guilt, internal tension, and fear of
taking risks.
These features seem to be one of the most important reasons for the addict's
abulia and failure to make decisions because of the different life stress he faces
and consequently his self-centeredness and his resort to addition as a means of
escapingthe different concerns of life.
Second: StudyProblem
The problem of addiction is big because it indicates the urgent need for
research, study and take precautionary and therapeutic efforts and
methods.Thus, it seems to us that drug abuse and addiction is primarily a
psychological problem, in addition to other problems arising from addiction in
social, legal, and physical aspects (Saad Al-Maghribi, 1986, 95)
The problem of the study is clear in the fact that many addicts who are treated
medically return to abuse after treatment, and it has been found that
psychotherapy brings beneficial resultswith addicts, as some studies indicated
that.This was also noted byfew foreign studies dealt with abulia in relation to
abuse and addiction.There are no Arab studies thatstudiedabulia in its relation to
drug abuse and addiction.
Third: Research Questions:
The study questions are summarized in the following main question:
What is the effect of client-centered therapy on the treatment of abulia
among a sample of university students who are addicted?
This question is branched to the following sub-questions:
1- What's the effective of the Client-Centered Therapy in the treatment of abulia
for addicted university students returning to addiction?
2- What's the impact of the treatment program to treat aboulia after the follow-
up period?
3-What's the differences in pre and post measurement between members of the
client-centered treatment group and the control group on the abulia scale for
university addicts?
4- To what extenent the clinical picture to the psychological structure of the
choiced state of aboulia before and after the explosure of treatmental programe.
335
Fourth: Aims of the Study:
The objectives of the study are:
1. Identifying the effectiveness and continuity of client-based treatment in
abulia treatment for addicted university students returning to addiction.
2. Identifying the continuing impact of abulia treatment program fter the follow-
up period.
3. Identifying the difference between the respons to the choised state frome the
members of the experimental group on the boards of Thematic Apperception
Test before appling the treatmental program and after finishing it.
Fifth: Significance of the Study:
The importance of this study is determined by:
A. Theoretical importance:
1- The study addressing a very important age segment, and a very neglected
study class in dealing or researching which isthe addicted university students.
2-Shedding more light on a recent change in the Arab environment, the abulia
among addicted university students.
3-The use of a therapeutic current has a prominent role in psychotherapy, which
is the treatment centered on the client and an experimental attempt as abulia
treatment.
B. Applied importance:
1- Set ameasurment to meature the aboulia of addicted universital students.
2- Set ameasurment to meature degree of stopping addiction and relapse
to the universital students who come back to addiction.
3- Setting a treatment program for a psychological problem that is a basic
symptom of addiction and it drives the individual to psychological and social
incompatibility. It is the problem of abulia So, the treatment of this problem
may contribute in improving the level of mental health to the addited and
preventing him from coming back to addiction.
4- Focusing on the client where he plays an essential role in the treatment
process, where he has a content threatened to the self-concept and helps him to
reorganize the self-concept to achieve compatibility with the environment.
5- The possibility of helping study results workers in therapeutic services to
provide some similar guidance and training programs , the attempt of expanding
the scope of sample to make sure frome the possibility of appling the
treatmental program used in the study on asimilar sample.
Sixth: Study Terms:
The study terms are procedurally defined as follows:
A- Person-centered psychotherapy:
MOhammadMahrous Al-Shennawi (2006) defined it as: the treatment that
focuses on the individual's insight into himself and the experiences that he
distorted, falsified, or denied in an attempt to integrate them or bring them
closer together (that is, between the individual's self and his experiences), which
336
gives an opportunity for the growth of the personality or the transformation into
a new self. (Mohammad Mahrous) El-Shenawi, 2006, 301).
B- Abulia:
Abulia is defined in the Dictionary of Psychology and Education (1984) as:
Psychological failure to make decisions or make attempts to implement
decisions, which is usually a pathological condition, and is called weakness of
will. (Murhaf Kamal Al-Jani, 1984, 4)
C- Addiction:
Addiction is a psychological and in some cases physiological dependence on the
abuse of alcohol, drugs, smoke and other substances. (Jaber Abdel-Hamid and
Ala Al-Din Kafafi, 1988,59)
Seventh: Study limitations:
The present study is united by the following points
A- Objective limitations, including:
1- The method used is the experimental approach and the clinical approach.
2- The variables that were dealt with in the study, which are: Abulia of
university students, addiction.
3- The tools of the study, which are: the aboulia measure for university students,
the measure of stopping addiction s and relapse.
4- The therapeutic method used in the study is the client-centered therapy by
Carl Rogers.
5- The statistical methods used in the study are alpha coefficient, Pearson linear
correlation coefficient, T-test, Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney test,
Wilcoxon test, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and
path analysis method.
6- The Study Sample is arandom sample from addicted students of Cairo
university who are from different universities
B- Human limitations: They are represented in the characteristics of the study
sample, which is a random sample of university addicted students.
C - Spatial limitations: It is represented in the place of conducting the study,
and it is some of the faculties of Cairo University.
D- Time limitations: the time period during which the study was conducted,
which is the 2019/2020 academic year
Eighth: Study Hypotheses:
1- There are statistically significant differences between the mean scores of the
experimental group members in the pre and post measurement on the abulia
scale of university addicted students and its sub-dimensions in favor of the
Pre-measurement.
2- There are statistically significant differences between the mean scores of the
experimental group members in the pre and post measurement on the scale
337
of stopping addiction and relapse and its sub-dimensions in favor of the post-
measurement.
3- There are statistically significant differences between the mean scores of the
experimental group and the control group in the post-measurement of abulia
addicts from university students with its sub-dimensions, after applying the
client-centered treatment program in favor of the experimental group.
4- There are no statistically significant differences between the mean scores of
the experimental group members in the post and first tracer measurement on
the abulia scale of university addicted students and its dimensions.
5- There are no statistically significant differences between the mean grades of
the experimental group members in the post and second tracer measurement
on the abulia scale of university addicted students and its dimensions.
6- There are statistically significant differences between the mean scores of the
experimental group members on measures Self-confidence before the client-
centered treatment program and after the application in favor of the post-
measurement.
7- The response of the choiced state from the individuals of treatmental group
differs on the boards of the Thematic Apperception Test (T.A.T) before
applying the treatment program and after finishing it.
Ninth: Study sample:
The sample of the exploratory study consisted of (231) addicted students at
Cairo University in various faculties (Education, Dar Al Uloom, Commerce,
Law, Arts, and Agriculture), and the main sample consisted of (60) students
from Cairo University who were addicted. It represents the overall diagnostic
sample of the study, which aims to extract the target groups of the experimental
study. The total number of individuals of the experimental study sample was
(15) students.The researcher formed the experimental group consisting of five
students as well as the control group. The number of the experimental group
was initially ten students. However, five students expressed their unwillingness
to participate in the program.
Tenth: Study Tools:
The study tools consisted of
1- Abulia Scale for university addicted students (researcher preparation)
2. Addiction Stop and Relapse Scale (researcher preparation)
3- Salah Mukhaimer's Personal Interview Form (1998).
4. Client-centered therapeutic program) / Researcher preparation.
Eleventh: Study Conclusions:
338
8- There are statistically significant differences between the mean scores of the
experimental group members in the pre and post measurement on the abulia
scale for university addicted students and its sub-dimensions in the direction
of the Pre-measurement.
9- There are statistically significant differences between the mean scores of the
experimental group members in the pre and post measurement on the scale of
addiction stop and relapse and its sub-dimensions in the direction of the post-
measurement.
10- There are statistically significant differences between the mean scores of
the experimental group and the control group in the post-measurement of
addicts’ abulia among university students with its sub-dimensions, after
applying the client-centered treatment program in favor of the experimental
group.
11- There are no statistically significant differences between the mean scores
of the experimental group members in the post and first tracer measurement
on the abulia scale of addictsfrom university students and its dimensions.
12- There are no statistically significant differences between the mean scores
of the experimental group members in the post and second tracer
measurement on the abulia scale of addictsfrom university students and its
dimensions.
13- here are statistically significant differences between the mean scores of
the experimental group members on measures of Self-confidence before
applying the client-centered treatment program and after application in favor
of the post-measurement.
14- There is adifference in response of the choiced state from the
individuals of treatmental group on the boards of the Thematic
Apperception Test (T.A.T) before applying the treatment program and
after finishing it.