الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص This Research aimed to measure the impact of the participatory pattern (serial / synergistic) in a mobile learning environment based on the participatory product strategy in developing the skills of designing interactive web pages for second year preparatory stage students. to achieve this, the researcher used the descriptive and the experimental methodolog, which relate to the serial and synergistic pattern sharing in a mobile learning environment based on the participatory product, and the design of websites. The researcher used the ADDIE general model for educational design, with the addition of two stages of Keeler's educational motivation model: attention and satisfaction. The research measurement tools are: an achievement test to measure the cognitive aspect related to web page design skills, an observation card, and a product evaluation card. The research sample consisted of (60) male and female students from Al-Hadqa Preparatory School of the West Fayoum Educational Administration. They are divided into two experimental groups on which measurement tools were applied, and the mobile learning environment through the Edmodo application for smartphones. The main research experiment is conducted, and the most notable results of the research reveal the existence of an effect of the patterns of serial and synergistic participation in general in developing web design skills. Accordingly, the study results show a remarkable superiority of the synergistic participatory pattern over the serial sharing pattern. The research includes a list of references, appendices, and some recommendations and suggested research. Keywords: Sequential sharing style, synergistic sharing style, mobile learning environment, participatory product strategy, web design skil هدف البحث إلى قياس أثر نمط التشارك (تسلسلي/ تآزري) في بيئة تعلم نقال قائمة على استراتيجية المنتج التشاركي في تنمية مهارات تصميم صفحات الويب التفاعلية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، وللوصول إلى هذا استخدم الباحث المنهج الوصفي والمنهج التجريبي، اللذان يتعلقان بنمط التشارك التسلسلي والتآزري في بيئة تعلم نقال قائمة على المنتج التشاركي، وتصميم مواقع الويب، واستخدم الباحث النموذج العام ADDIE للتصميم التعليمي، مع إضافة مرحلتين من نموذج التحفيز التعليمي لـ Keller، هما: الانتباه والرضا, وتمثلت أدوات قياس البحث في اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي المرتبط بمهارات تصميم صفحات الويب، وبطاقة ملاحظة، وبطاقة تقييم منتج، وتكونت عينة البحث من (60) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ مدرسة الحادقة الإعدادية التابعة لإدارة غرب الفيوم التعليمية، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبتين طبق عليهما أدوات القياس، وبيئة التعلم النقال عبر تطبيق إدمودو للهواتف الذكية، وتم إجراء تجربة البحث الأساسية، وتوصلت أبرز نتائج البحث إلى وجود أثر لنمطي التشارك التسلسلي والتآزري بصفة عامة في تنمية مهارات تصميم مواقع الويب، كما أظهرت النتائج تفوق ملحوظ لنمط التشاركي التآزري على نمط التشارك التسلسلي، وتضمن البحث قائمة بالمراجع ، والملاحق ، وبعض التوصيات والبحوث المقترحة. الكلمات المفتاحية: نمط التشارك التسلسلي، نمط التشارك التآزري، بيئة التعلم النقال، استراتيجية المنتج التشاركي، مهارات تصميم مواقع الويب. |