Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
Case, Movement and Deletion in Three Linguistic Theories (al-Basra, al-Kufa and Chomsky’s Principles and Parameters): A Case Study of al-Tanaazu’
المؤلف
Abu El-‘ela Hasan،Youmna Muhammad Samir
هيئة الاعداد
باحث / youmna Muhammad
مشرف / Amira Yousif
مشرف / Wafaa Abd al-Faheem
مناقش / Amira Mohammed
مناقش / Hisham Mohammed
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
175 P.
اللغة
الإنجليزية
الدرجة
ماجستير
التخصص
اللغة واللسانيات
الناشر
تاريخ الإجازة
27/5/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم اللغة الانجليزية- لغويات
الفهرس
Only 14 pages are availabe for public view

from 193

from 193

Abstract

Abstract
This thesis investigates Case Theory in three different linguistic theories.The topic of this thesis is Ɂal-Tanaazu’ [Case Conflict] (Ɂibn Hishaam, n.d., II, p. 186).It is a linguistic phenomenon, in which two potential case assigners compete for assigning case to a shared single DP. The study explores a number of interrelated analyses that contribute to the Conflict of Government or Case Conflict known in Arabic linguistic tradition as Ɂal-Tanaazu’. Case can be either abstract as in English, or realized via diacritics as in Classical Arabic (CA). In English, case is determined by word order and structural relations. In contrast, case in classical Arabic is determined by a diacritic at the end of each word, afact that explains why CA has free word order. The behavior of CA data is found in the difference between the theta roles of the shared constituent under the syntactic construction ofɁal-Tanaazu’.Thisphenonmenon is studied within two different CAschools of thoughts: Ɂal-Basra, represented by Sibawayh, and Ɂal-Kufa, represented by Ɂal-Mubarrid. The thesis explains how both schools complement one another rather than compete one another. In the light of Chomsky’s Generative Enterprise (1980, 1981, 1986, 2000 and 2001), some sub-theories providea unified approach to account for this controversial issue. Among theseare Theta Theory (Chomsky, 1981b), Case Theory (Chomsky, 1986a) and split VP analysis (Larson, 1988), among others. In this study, Iadoptthe recent minimalist conditions and principles to provide a unified analysis for the issues surrounding Ɂal-Ɂiʕmaal [Case Assignmentand Government] in CA. Moreover, it highlights thatthe conflict between Ɂal-Basra school of linguistics and Ɂal-Kufa school of linguistics can be resolved by Chomsky’s Generative Enterprise.
Keywords:Case Conflict, Ɂal-Tanaazu’, Government, Case Theory, Deletion, Rightward Movement, θ-Theory, Principles and Parameters Theory
مستخلص
تتناول هذه الدراسة قضية الإعمال في اللغة العربية بين مدرستي البصرة والكوفة، وتدرس قضية التنازع في إطار نظرية تشومسكي. توضح الدراسة أنه ليس هناك خلاف بين المدرستين، بل على النقيض، فهما يكملان بعضهما البعض، ويُعني مفهوم التنازع (كما عرفه النحاة العرب) في اللغة العربية أن يتقدم عاملان أو أكثر ويتأخر معمولًا أو أكثر ويكونا كلمن العاملان طالبًا لذلك المعمول.
من خلال هذه الدراسة، يظهر السلوك المنفرد للبنية النحويةفي اللغة العربية، حيث أنها لغة ثرية نحويًا وصرفيًا، و تلقي الرسالة الضوء على أمثلة مدرسة البصرة ومدرسة الكوفة، ويظهر أن المعمول يحمل حالتين إعرابيتين على عكس اللغة الإنجليزية في سياق وبنية تركيبية مشابهة.
تتطرق الرسالة إلى بعض النماذج المُدرَجة في نظرية تشومسكي من Theta Theory (تشومسكي، 1981) و نظرية العمل (تشومسكي، 1986)، وتتبنى الباحثة أحدث الآليات والنماذج لدراسة أمثلة التنازع وتقديم تحليل موحد للمدرستين في سياق نظرية تشومسكي (Principles and Parameters, 1981).
الكلمات المفتاحية: التنازع، نظرية الإعراب، الإعمال،الحذف، النقل، نظرية المعني والدلالة والبنية النحوية