Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج قائم على التكامل الحسى لخفض بعض صعوبات التعلم النمائية لدى طفل ما قبل المدرسة/
المؤلف
على،ناديه عبدالله محمد
هيئة الاعداد
باحث / ناديه عبدالله محمد علي
مشرف / نائلة حسن فائق
مشرف / سارةفتحي أحمدأبورية
مناقش / عادل عبد الله
مناقش / كريمان محمد
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
271ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
العلوم الاجتماعية (متفرقات)
الناشر
تاريخ الإجازة
15/12/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تربية الطفل
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 294

from 294

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية
تتكون الدراسة الحالية من خمس فصول؛ حيث يعرض الفصل الأول موضوع الدراسة وأهميتها ، الفصل الثاني الإطار النظري للدراسة والمفاهيم الأساسية، الفصل الثالث الدراسات السابقة ، الفصل الرابع منهج الدراسة وإجراءاتها، الفصل الخامس نتائج الدراسة وتفسيرها.
مشكلة الدراسة:-
تعود مشكلة الدراسة إلي وجود ضرورة ملحة في خفض أعراض صعوبات الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصري لدي الأطفال في مرحلة الروضة حيث تمنعهم من مواصلة تعليمهم النظامي في المراحل المقبلة وهذه الصعوبات تجعلهم أكثر عرضة لصعوبات التعلم الأكاديمية المترتبة علي صعوبات التعلم النمائية.
لذا فإن وجود برامج لخفض بعض أعراض صعوبات التعلم النمائية أصبح عنصراً مهماً لتنمية عملية التعلم لدي الطفل في مرحلة ما قبل المدرسة حيث تعتبر من المراحل المهمة في حياة الطفل ففيها يتم اكتشاف قدراته وامكاناته والصعوبات التي يمكن أن تعوقه في مراحل تعلمه المختلفة ، وكذلك مساعدة الطفل في تخطي هذه الصعوبات وخفضهما لديه.
مما سبق تبرز مشكلة الدراسة الحالية فيالسؤال الحالى :-
ما فاعلية برنامج قائم علي أنشطة التكامل الحسي في خفض أعراض بعض صعوبات التعلم النمائية (صعوبات الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصري) لدي طفل ما قبل المدرسة؟ وينبثق عن هذا السؤال الأسئلة التالية وهي :-
- ما الفروق بين متوسطات رتب درجات أطفال العينة قبل تطبيق البرنامج التدريبي وبعده على مقياس صعوبة الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصرى كدرجة كلية وكبعدين فرعيين في اتجاه القياس البعدي.
- ما الفروق بين متوسطات رتب درجات أطفال العينة بعد تطبيق البرنامج( القياس البعدي ) وبعد شهر ونصف من انتهاء تطبيقه (القياس التتبعي) علي مقياس صعوبات الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصري كدرجة كلية وكبعدين فرعيين.
هدف الدراسة:-
هدفت الدراسة إلى خفض أعراض بعض صعوبات التعلم النمائية (صعوبات الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصري) لدي طفل ما قبل المدرسة من خلال إعداد وتطبيق برنامج أنشطة التكامل الحسي، والكشف عن مدى فعالية البرنامج واستمرار أثره بعد الإنتهاء من تطبيقه وخلال فترة المتابعة.
أهمية الدراسة:-
تكمن أهمية الدراسة في أهمية الموضوع الذي نتصدى لدراسته حيث إنه يسعي للتحقق من فعالية برنامج قائم علي أنشطة التكامل الحسي في خفض بعض أعراض صعوبات التعلم النمائية (صعوبات الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصري لدي أطفال الروضة مما يساعدهم علي التفاعل والتواصل مع البيئة المحيطة من خلال أنشطة التكامل الحسي التي تساهم في نمو القدرات واكتساب الأطفال المهارات الخاصة بالإدراك السمعي و البصري مثل (الوعي الصوتي ، التمييزالسمعي، الذاكرة السمعية،الإغلاق السمعي،التمييز البصري، الذاكرة البصرية، الإغلاق البصري، التمييز بين الشكل والارضية، ادراك العلاقات المكانية.
ومما لا شك فيه أن هذا الموضوع ينطوي علي أهمية كبيرة سواء من الأهمية النظرية أومن الأهمية التطبيقية.
أولا : الأهمية النظرية :-
1) تقديم إطار نظري عن ( صعوبات التعلم - صعوبات التعلم النمائية فى مرحلة ما قبل المدرسة - صعوبات الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصري فى مرحلة ما قبل المدرسة).
2) تقديم اطار نظري عن التكامل الحسى من حيث (المفهوم - نظرية التكامل الحسي-افتراضات التكامل الحسي -ميكانزمات التكامل الحسي – مبادئ التكامل الحسي - خطوات حدوث التكامل الحسي- الأجهزة الحسية).
3) تكتسب الدراسة أهميتها من الفئة المستهدفة وهي فئة ذوي صعوبات التعلم النمائية في مرحلة ما قبل المدرسة التي تتراوح أعمارهم من (6-7) سنوات في المستوي الثاني من مرحلة رياض الأطفال.
4) انتشار مشكلات صعوبات الإدراك السمعي و صعوبات الإدراك البصري بشكل كبير بين الأطفال ذوي صعوبات التعلم النمائية، مما يؤدي إلي صعوبات في (الوعي الصوتي، التمييز السمعي، الذاكرة السمعية، الإغلاق السمعي، التمييز البصري، الذاكرة البصرية، الإغلاق البصري، التمييز بين الشكل والارضية، إدراك العلاقات المكانية ) مما يؤثر سلبياً علي أداء الأطفال في مراحل التعليم العليا.
5) تساعد النتائج في اقتراح بحوث تالية يمكن اجراؤها مستقبلاً في هذا السياق.
ثانياً:- الأهمية التطبيقية:-
1) تساهم هذه الدراسة في خفض أعراض صعوباتالإدراك السمعيوصعوبات الإدراك البصري لدي الأطفال من ذوي صعوبات التعلم النمائية مما يمكن أن يؤثر بشكل فعال علي أدائهم التحصيلي في مرحلة رياض الأطفال.
2) تقدم الدراسة الحالية نموذج عملي لبرنامج قائم علي أنشطة التكامل الحسي يتضمن العديد من الفنيات والانشطة الحسية التي تستخدم في خفض أعراض صعوبات الإدراك السمعي و صعوبات الإدراك البصري لدي طفل ما قبل المدرسة بما يساهم في تحسين قدرة هؤلاء الأطفال علي التفاعل الاجتماعي الايجابي مع البيئة المحيطة.
فروض الدراسة :-
 توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات أطفال العينة قبل تطبيق البرنامج التدريبي وبعده على مقياس صعوبة الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصرى كدرجة كلية وكبعدين فرعيين في اتجاه القياس البعدي.
 لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات أطفال العينة بعد تطبيق البرنامج(القياس البعدي)وبعد شهرونصف من انتهاء تطبيقه (القياس التتبعي)علي مقياس صعوبات الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصري كدرجة كلية وكبعدين فرعيين.
محددات الدراسة
المحددات البشرية : تكونت عينة الدراسة من (5) أطفال، بواقع (3) ذكور، و(2) إناث، من أطفال ما قبل المدرسة ذوي صعوبات التعلم النمائية في المرحلة العمرية من (6-7) سنوات، والملتحقين بالمستوي الثاني بالروضة ( KG2).
المحددات الزمانية : تم تطبيقمقياس صعوبات الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصري في فترة أجازة نصف السنة لإيجاد صدق وثبات المقياس في مركز ذوي الاحتياجات الخاصة بجامعة عين شمس ومركز التخاطب الشامل بالمطرية في الفترة من (1/ 2/ 2021) حتي (9/3/2021)، بينما تم تطبيق البرنامج في الفصل الدراسي الثاني في الفترة من (28/3/2021) حتي (28/4/2021) علي مدي شهر، ثم قامت الباحثة بتطبيق المقياس كدراسة تتبعيه بعد مرور شهر ونصف من انتهاء البرنامج من (8/6/2020 )إلي ( 9/6/2020 ) وذلك لمعرفة مدي استمرار فعالية البرنامج وحتي نتأكد أنه لم يحدث انتكاسة بعد انتهاء البرنامج حيث تمت المقارنة بين نتائج القياس التتبعيو نتائج القياس البعدي لأطفال العينة.
المحددات المكانية :- تم تطبيق البرنامج في مدرسة الشهيد أ.ح / محمد رفعت الرسمية الحكومية التابعة لإدارة النزهة التعليمية بمحافظة القاهرة.
المحددات المنهجية : اعتمدت الدراسة الحالية علي المنهج التجريبي باعتباره يتناسب مع هدف الدراسة وفروضها حيث أن الدراسة تبحث في فاعلية برنامج قائم علي أنشطة التكامل الحسي لخفض بعض أعراض صعوبات التعلم النمائية (صعوبات الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصري) لدي طفل ما قبل المدرسة في المرحلة العمرية من (6-7) سنوات في المستوي الثاني لمرحلة رياض الأطفال.
أدوات الدراسة :-
للتحقق من أهداف الدراسة ومعالجة فروضها تم الاستعانة بالأدوات التالية:-
1) مقياس المستوى الاجتماعي - الاقتصادي للأسرة (إعداد الشخص ،2013).
2) اختبارالمصفوفات المتتابعة الملونة ل RAVEN ( إعداد وتقنين علي ، 2016).
3) اختبار المسح النيورولوجي السريع (QNST) (اعداد وتقنين كامل،2007).
4) بطارية تشخيص صعوبات التعلم النمائية (إعداد أحمد ، حافظ،2010).
5) مقياس صعوبات الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصري (إعداد الباحثة).
6) برنامج أنشطة التكامل الحسي (إعداد الباحثة).
الأساليب الإحصائية :-
قامت الباحثة بعد تطبيق أدوات الدراسة وجمع البيانات، باستخدام أساليب احصائية في معالجة هذه البيانات ، وهذه الأساليب هي :
- حساب المتوسطاتوالانحرافات المعيارية لدرجات التطبيق القبلي والبعدي.
- اختبار ويلكوكسونWilcoxon Test لدلالة الفروق بين المتوسطات لدرجات الأطفال في القياس القبلي والبعدي والتتبعي.
- معامل الارتباط الثنائى لرتب الأزواج المرتبطة (r) لحساب حجم تأثير البرنامج.
نتائج الدراسة:
أسفرت نتائج الدراسةوجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0,05 بين متوسطات رتب درجات أطفال العينة قبل وبعد تطبيق البرنامج على مقياس صعوبات الإدراك السمعي والبصري كدرجة كلية وكبعدين فرعيين في اتجاه القياس البعدي، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0,05 بين متوسطات رتب درجات أطفال العينة قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي في أبعاد صعوبات الإدراك السمعي في اتجاه القياس البعدي ، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0,05 بين متوسطات رتب درجات أطفال العينة قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي في أبعاد صعوبات الإدراك البصري في اتجاه القياس البعدي، كما أكدت الدراسة علي عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات أطفال العينة للقياسين البعدي والتتبعي لصعوبات الإدراك السمعي والبصري كدرجة كلية وكبعدين فرعيين، عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات أطفال العينة للقياسين البعدي والتتبعيلأبعاد صعوبة الإدراك السمعي، عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات أطفال العينة للقياسين البعدي والتتبعيلأبعاد صعوبة الإدراك البصري.
التوصيات:
في ضوء نتائج الدراسة الحالية تضع الباحثة مجموعة من التوصيات تتمثل في الاستفادة التربوية من نتائج البحث الحالي في خفض أغراض صعوبات الإدراك السمعي وصعوبات الإدراك البصري من خلال البرنامج القائم علي أنشطة التكامل الحسي، الاهتمام بسيكولوجية الأطفال ذوي صعوبات التعلم النمائية، وعدم اغفال الأنشطة الحسية المتنوعة والمتكاملة لأطفال ذوي صعوبات التعلم النمائية داخل المناهج، إعداد البرامج التدريبية التي تتصدي للتغلب علي المشكلات التي تؤثر بالسلب علي الإدراك السمعي و البصري لدي الأطفال ذوي صعوبات التعلم النمائية.
Summary
The current study consists of five chapters; where the first chapter presents the subject of the study and its importance, the second chapter the theoretical framework of the study and the basic concepts, the third chapter the previous studies, the fourth chapter the study’s methodology and procedures, and the fifth chapter the results of the study, their interpretation and discussion.
Problem
The problem of the study is due to the urgent need to reduce the symptoms of auditory perception disabilities and visual perception disabilities for children in the kindergarten stage, as it prevents them from continuing their formal education in the next stages, and these disabilities make them more. Prone to academic learning disabilities resulting from developmental learning disabilities.
Therefore,theresence of programs to reduce some symptoms of developmental learning disabilities has become an important element for the development of the learning process for the child in the pre-school stage, as it is considered one of the important stages in the child’s life, in which his abilities and potentials and the disabilities that can hinder him in the various stages of his learning are discovered, as well as helping the child in Overcome these disabilities and reduce them to him.
from the above, the problem of the current study emerges in the following question:
What is the effectiveness of a program based on sensory integration activities in reducing the symptoms of some developmental learning disabilities (auditory and visual perception disabilities) for a pre-school child? The following questions arise from this question:-
- What are the differences between the mean scores of the sample children before and after the application of the training program on the scale of difficulty of auditory perception and disabilities of visual perception as a total score and as two sub-dimensions in the direction of the dimensional measurement?
- What are the differences between the mean scores of the sample children after applying the program (post-measurement) and a month and a half after the end of its application (trace measurement) on the scale of auditory perception disabilities and visual perception disabilities as a total score and as two sub-dimensions.
Amis
The study aimed to reduce some symptoms of developmental learning disabilities (auditory and visual perception disabilities) in a pre-school child through a program based on sensory integration activities.
Importance
The importance of the study lies in the importance of the topic that we are addressing to study, as it seeks to verify the effectiveness of a program based on sensory integration activities in reducing some symptoms of developmental learning disabilities (auditory perception disabilities and visual perception disabilities for kindergarten children, which helps them to interact and communicate with the surrounding environment through sensory integration activities that Contributes to the development of abilities and children’s acquisition of skills related to audio-visual perception such as (phonological awareness, auditory discrimination, auditory memory, auditory closure, visual discrimination, visual memory, visual closure, discrimination between shape and ground, awareness of spatial relationships.
There is no doubt that this topic is of great importance, both of theoretical importance and of practical importance.
First, the theoretical importance
1) Providing a theoretical framework on sensory integration in terms of (the concept, the theory of sensory integration, assumptions, mechanisms, principles, steps of sensory integration, and sensory devices).
2) Providing a theoretical framework on learning disabilities, developmental learning disabilities for pre-school children, auditory perception disabilities and visual perception disabilities for pre-school children.
3) The study gains importance from the target group, which is the category of people with developmental learning disabilities in the pre-school stage whose ages range from (6-7) years in the second level of the kindergarten stage.
4) The prevalence of auditory perception disabilities and visual perception disabilities significantly among children with developmental learning disabilities, which leads to disabilities in (phonological awareness, auditory discrimination, auditory memory, auditory closure, visual discrimination, visual memory, visual closure, distinguishing between shape and floor perception of spatial relations), which negatively affects the performance of children in the higher education stages.
5) The results help in suggesting subsequent research that can be conducted in the future in this context.
Second: - Application importance: -
1) This study contributes to reducing auditory perception disabilities and visual perception disabilities among children with developmental learning disabilities, which can effectively affect their achievement performance in kindergarten.
2) The current study presents a practical model for a program based on sensory integrationactivities that includes many techniques and sensory activities that are used to reduce some symptoms auditory and visual perception disabilities for a pre-school child, which contributes to improving the ability of these children to positive social interaction with the surrounding environment.
Hypotheses
 There are statistically significant differences between the mean scores of the sample children before and after the application of the training program on the scale of difficulty of auditory perception and disabilities of visual perception as a total degree and as two sub-dimensions in the direction of the dimensional measurement.
 There are no statistically significant differences between the mean scores of the sample children after applying the program (post-measurement) and after a month and a half from the end of its application (track-measurement) on the scale of auditory perception disabilities and visual perception disabilities as a total score and as two sub-dimensions.
Procedures
Human limits
The study sample consisted of (5) children, of which (3) males and (2) females, of pre-school children with developmental learning disabilities in the age group (6-7) years, and enrolled in the second level of kindergarten (KG2).
Time limits
The scale of auditory perception disabilities and visual perception disabilities were applied during the mid-year vacation to find the validity and reliability of the scale in the Center for People with Special Needs at Ain Shams University and the Comprehensive Communication Center in Malaria in the period from (1/2/ 2021) to (9/3/ 2021), while the program was applied in the second semester from (28/3/2021) to (28/4/2021) over a month, then the researcher applied the scale as a follow-up study after a month and a half from the end of the program (8 /6/2020 (to (9/6/2020) in order to know the extent to which the effectiveness of the program continues and to make sure that there was no setback after the end of the program, where the comparison was made between the results of the follow-up measurement and the results of the post-measurement of the experimental group.
Spatial limits
The program was implemented in Al-Shaheed A.H / Mohamed Refaat Official Governmental School affiliated to the Nozha Educational Administration in Cairo Governorate.
Curriculum
The current study relied on the quasi-experimental approach as it fits with the study’s objective and hypotheses, as the study examines the effectiveness of a program based on sensory integration to reduce some developmental learning disabilities (audio perception disabilities and visual perception disabilities) for a pre-school child in the age group (6-7) years in the second level of the kindergarten stage.
tools
To verify the objectives of the study and address its hypotheses, the following tools were used:
1- the scale of the socio-economic level of the family (prepared by Al-Shakhs, 2013)
2- Raven test of the successive colored matrices (prepared and codified by Ali, 2016)
3- the Quick Neurological Survey Test (QNST) (prepared and codified by Kamel, 2007)
4- the battery for diagnosing developmental learning disabilities (prepared by Ahmed; Botrous; 2010)
5- 6- A scale of auditory perception disabilities and visual perception disabilities (prepared by the researcher).
6- Sensory Integration Program (prepared by the researcher(
Statistical methods:
After applying the study tools and data collection, the researcher used statistical methods to process this data, and these methods are:
- Calculating the means and standard deviations of the pre and post application scores.
- The Wilcoxon Test to indicate the differences between the mean scores of children in the pre, post and follow-up measurements.
- Binary correlation coefficient for the ranks of the correlated pairs (r) to calculate the size of the effect of the program.
Results
The results of the study revealed that there were statistically significant differences at the level of significance of 0.05 between the mean scores of the children of the sample children before and after the application of the program on the scale of auditory and visual perception disabilities as a total degree and two sub-dimensions in the direction of the post-measurement, and there were statistically significant differences at the level of significance of 0.05 between The mean scores of the children of the sample children before and after the application of the training program in the dimensions of auditory perception disabilities in the direction of the dimensional measurement, and there are statistically significant differences at the level of significance 0.05 between the mean scores of the children of the sample children before and after the application of the training program in the dimensions of visual perception disabilities in the direction of The dimensional measurement, the study also confirmed that there are no statistically significant differences between the mean scores of the children of the sample children for the posterior and tracing measures of auditory and visual perception disabilities as a total degree and as two sub-dimensions. There are no statistically significant differences between the mean scores of the children of sample children for the post and follow-up measures of Dimensions of the difficulty of visual perception.
Recommendations
In light of the results of the current study, the researcher puts a set of recommendations represented in the educational benefit from the results of the current research in reducing the purposes of auditory perception disabilities and visual perception disabilities through the program based on sensory integration activities, paying attention to the psychology of children with developmental learning disabilities, and not neglecting sensory activities Diverse and integrated for children with developmental learning disabilities within the curricula, preparing training programs that address the problems that negatively affect the audio-visual perception of children with developmental learning disabilities.