Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
”فاعلية برنامج لتنمية الهناء الذاتى لرفع مستوى الطموح لدى طالبات المرحلة الثانوية ”/
المؤلف
شلبى،دعاء حافظ عباس .
هيئة الاعداد
باحث / دعاء حافظ عباس شلبى
مشرف / عواطف إبراهيم شوكت
مشرف / حنان محمود زكى
مناقش / اسماء عبد المعم
مناقش / سعيدة محمد
تاريخ النشر
2022
عدد الصفحات
275 ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
10/5/2022
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 296

from 296

المستخلص

مستخلص الدراسة
العنوان: فاعلية برنامج لتنمية الهناء الذاتى لرفع مستوى الطموح لدى طالبات المرحلة الثانوية.
هدفت الدراسة إلى: الكشف عن فاعلية البرنامج فى تنمية الهناء الذاتى لرفع مستوى الطموح لدى طالبات المرحلة الثانوية.
منهج الدراسة: اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبى.
عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من(20) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوى بمدرسة بيجام الثانوية بنات-إدارة غرب شبرا الخيمة-محافظة القليوبية،قسموا بالتساوى الى مجموعتين تجريبية وضابطة.
أدوات الدراسة: اعتمدت الدراسة على الأدوات التالية:
اعتمدت الدراسة على مقياس الهناء الذاتى لدى طالبات المرحلة الثانوية- ومقياس مستوى الطموح لدى طالبات المرحلة الثانوية- والبرنامج الإرشادى لتنمية الهناء الذاتى لدى طالبات المرحلة الثانوية(إعداد الباحثة)، اختبار الذكاء المصور(إعداد/ طه المستكاوى، 2000)، استمارة المستوى الاقتصادى الاجتماعى الثقافى (إعداد/ أمانى سعيدة ، 2009).
توصلت نتائج الدراسة إلى:
1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى والبعدى لمقياس الهناء الذاتى ومستوى الطموح فى اتجاه القياس البعدى.
2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب الأفراد بالمجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس البعدى لمقياس الهناء الذاتى ومستوى الطموح فى اتجاه أفراد المجموعة التجريبية.
3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجريبية فى القياسين البعدى والتتبعى على مقياس الهناء الذاتى ومستوى الطموح.
كلمات مفتاحية:البرنامج- الهناء الذاتى - مستوى الطموح- طالبات المرحلة الثانوية

Study Abstract
The title: The effectiveness of a program for developing the subjective well-being for the enhancement of the high school students’ level of aspiration .
The study aimed to: reveal the effectiveness of the program in developing subjective well-being to raise the level of aspiration high school students.
Study method: The study was based on an experiental method.
Study sample: consisted of (20) female students from the first year secondary school at Bejam Secondary School for Girls in Qalyubia Governorate, they were divided equally into two groups, experiental and control.
Study tools: The study was based on a scale of subjective well-being- and a measure of aspiration- and an indicative program for development of subjective well-being to raise the level of aspiration for the students of high school- and a from for the constructive evaluation of program sessions- Final evaluation form of the program (Researcher preparation), The Pictorial intelligencetest (Prepared by Taha Al-Mustaqawi, 2000), the form of the economic, social and cultural Level (Prepared by Amani saida, 2009).
The result of the reached:
1. There are statistically significant differences between the mean ranks of the experiental group members in the pre and post measurements of the development scale of subjective well-being and Level of aspiration in the direction of post measurement.
2. There are statistically significant differences between the mean ranks of individuals in the experiental and control groups in the post measurement of the scale of subjective well-being and the Level of aspiration towards the members of the experiental group.
3. There are no statistically significant differences between the mean ranks of experiental group members in the post and follow–up measurements of the scale of Subjective well-being and the Level of aspiration.
Keywords:
program- Subjective well-being- Level of aspiration- high school students