Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
البرامج التدريبية وتأثيرها على تطوير وتحسين السلوكيات المهنية للمعلم :
المؤلف
عطا، وفاء حامد محمد.
هيئة الاعداد
باحث / وفاء حامد محمد عطا
مشرف / ممدوح محمد الحطاب
مشرف / عصام جمال سليم غانم
مشرف / عصام جمال سليم غانم
الموضوع
السلوك. السلوك المهنى.
تاريخ النشر
2020.
عدد الصفحات
222 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم البيئة
تاريخ الإجازة
1/1/2020
مكان الإجازة
جامعة مدينة السادات - معهد الدراسات والبحوث البيئية - قسم مسوح الموارد الطبيعية في النظم البيئية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 245

from 245

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن تأثير برنامج التطوير المهني ”المعلمون أولا” على تطوير وتحسين السلوكيات المهنية للمعلمين المشاركين به عند المستويات الأربعة التي يتضمنها نموذج ” كيرك باتريك” وهي: (رد الفعل – التعلم المهني المتحقق – التطبيق - التأثير والنتائج النهائية المتحققة). كما تهدف الدراسة للكشف عن مدى وجود فروق دالة إحصائياً في تقديرات المعلمين المشاركين بشأن تأثير برنامج التطوير المهني ” المعلمون أولا” على تطوير وتحسين السلوكيات المهنية للمعلمين المشاركين به وفقا لمتغيراتهم الشخصية (الجنس/النوع - التخصص الدراسي - عدد سنوات الخبرة المهنية).
ولتحقيق أهداف الدراسة استعانت الباحثة بمنهجية دراسة الحالة التقويمية Evaluation case study حيث تضمنت الدراسة تقويم تأثير برنامج ”التطوير المهني المعلمون أولاً” على السلوكيات المهنية للمعلم عند أربعة مستويات يتضمنها نموذج ” كيرك باتريك” لتقويم البرامج التدريبية. ولجمع البيانات تم الاعتماد على أداة الاستبانة التي تتضمن جمع الآراء والتقارير الذاتية للمعلمين المشاركين في برنامج ”التطوير المهني المعلمون أولاً” عن تقويمهم لتأثير هذا البرنامج على سلوكياتهم المهنية عند المستويات التي يتضمنها نموذج ”كيرك باتريك” (رد الفعل – التعلم المهني المتحقق – التطبيق - التأثير والنتائج النهائية المتحققة).
وقد تمثل مجتمع الدراسة الحالية في جميع معلمي ومعلمات المدارس الرسمية والحكومية للمرحلة الابتدائية بإدارة الدقي التعليمي بمحافظة الجيزة من الذين خضعوا لبرنامج ”التطوير المهني المعلمون أولاً” في جمهورية مصر العربية خلال النصف الأول من العام الدراسي 2018-2019. وقد تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة. وقد اشتملت عينة الدراسة على (186) من هؤلاء المعلمين. ولتحليل البيانات تم استخدام أساليب الإحصاء الوصفي (المتوسطات والانحرافات المعيارية والتكرارات والنسب المئوية والرتب), وأساليب الإحصاء الاستدلالي (اختبار ت لدلالة الفروق بين متوسطي عينتين مستقلتين وتحليل التباين أحادي الاتجاه).
وقد أبرزت نتائج الدراسة درجة موافقة كبيرة جداً من وجهة نظر المشاركين على تأثير برنامج ” المعلمون أولاً” على تطوير السلوكيات المهنية للمعلمين عند مستويات (رد الفعل – التعلم المهني المتحقق – التطبيق - التأثير والنتائج النهائية المتحققة), كما أبرزت النتائج عدم وجود فروق دالة في وجهات نظر المشاركين باختلاف متغيراتهم الشخصية (الجنس/النوع - التخصص الدراسي - المرحلة التعليمية - عدد سنوات الخبرة المهنية). وأوصت الدراسة بالاستمرار في تطبيق برنامج التطوير المهني ” المعلمون أولاً” وإجراء تقويم شامل له بمختلف أدوات جمع البيانات.
Abstract
This study aimed to reveal the effect of the professional development program ”Teachers First” on the development and improvement of the professional behaviors of the teachers participating in it at the four levels included in the ”Kirk Patrick” model, namely: (reaction - professional learning achieved - application - impact and the results achieved). The study also aims to reveal the extent of statistically significant differences in the estimates of the participating teachers regarding the effect of the professional development program ”Teachers First” on the development and improvement of the professional behaviors of the participating teachers according to their personal variables (gender/gender- academic specialization - number of years of professional experience).
To achieve the goals of the study, the researcher used Evaluation case study methodology. The study evaluated the impact of the ”Teachers first” program on the teacher professional behavior at four levels included in the ”Kirk Patrick” model for evaluating training programs. To collect data, a questionnaire was used that includes collecting opinions and self-reports of teachers participating in the ”Teachers First” program on their evaluation of the effect of this program on their professional behavior at the levels included in the ”Kirk Patrick” model (reaction - professional learning achieved - application - Impact and results achieved).
The current study community was represented in all teachers and teachers of public and government schools for the elementary stage at the Department of Educational Dokki in Giza Governorate who were subjected to the program ” Teachers First” in the Arab Republic of Egypt during the first half of the academic year 2018-2019. The study sample was chosen by simple random method. The study sample included (186) of these teachers. For data analysis, descriptive statistics were used (mean averages, standard deviations, frequencies, percentages, and ranks), and inferential statistics methods (test for indicating differences between the mean of two independent samples and one-way variance analysis).
The results of the study showed a very large degree of approval from the viewpoint of the participants on the effect of the ”teachers first” program on developing the professional behaviors of teachers at the levels of (reaction - achieved professional learning - application - effect and final results achieved), and the results also highlighted the absence of significant differences in The participants’ points of view regarding their personal variables (gender / gender - academic specialization - educational stage - number of years of professional experience). The study recommended the continuation of the professional development program ”Teachers First” and a comprehensive evaluation of it with various data collection tools.