الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات إنتاج الكتاب الإلكتروني التفاعلي لدى طلاب الدراسات العليا وقابلية استخدام البيئة من خلال الكشف عن أنسب نمط تشاركي (التسلسلي- التآزري)، ولتحقيق أهداف البحث اتبع الباحث المنهج الوصفي في مرحلة دراسة متغيرات البحث وإعداد قائمة مهارات إنتاج الكتاب الإلكتروني التفاعلي، كما تم إتباع المنهج التجريبي لدراسة أثر المتغير المستقل على المتغيرات التابعة، وبلغت عينة البحث (12) طالبًا من طلاب الدبلوم الخاص تخصص تكنولوجيا التعليم، كلية التربية جامعة الفيوم، تم تطبيق أدوات البحث التي شملت اختبار تحصيلي معرفي، بطاقة تقييم كتاب إلكتروني تفاعلي، مقياس القابلية استخدام بيئات التعلم الإلكترونية وأسفرت نتائج البحث إلى تفوق نمط التشارك التآزري على نمط التشارك التسلسلي في تنمية مهارات إنتاج الكتاب الإلكتروني التفاعلي، وارتفاع مستوى قابلية استخدام بيئة التعلم الإلكترونية لصالح طلاب نمط التشارك التآزري على طلاب نمط التشارك التسلسلي. الكلمات المفتاحية: التشارك التآزري، التشارك التسلسلي، بيئة التعلم الإلكترونية، الكتاب الإلكتروني التفاعلي، قابلية الاستخدام. Thesis Title: "The Effect of the Pattern of Sharing an Electronic Learning Environment on Developing the Interactive E-Book Production Skills among Post-Graduate Students and the Usability of the Environment". Candidate Name: Muhammad Sayed Zaki Muhammad Abdel Latif. Degree-awarding Institution: Faculty of Education, Fayoum University, Department of Curricula and Teaching Methods, Educational Technology. Year: 1444 AH–2023 Academic Degree: master of Curriculum and Teaching Methods (Specialization: Educational Technology) Language of Research: Arabic. 2 Supervisory Board: Prof. Dr. Iman Salah El-Din Saleh Dr. Shaima Youssef Sufi. Abstract The current study aims to develop the interactive e-book production skills of postgraduate students and the usability of the environment by revealing the most appropriate participatory style (sequential-synergistic). To achieve the study objectives, the researcher followed the descriptive approach in the stage of studying the research variables and preparing a list of interactive e- book production skills. The experimental approach has also been followed to examine the effect of the independent variable on the dependent variables. The study sample consisted of 12 students from the special diploma specializing in educational technology, Faculty of Education, Fayoum University. As for the research tools, they included a cognitive achievement test, an interactive electronic book evaluation card, and a measure of the ability to use electronic learning environments. The research results showed the superiority of the synergistic sharing style over the sequential sharing style in developing interactive e-book production skills, and a high level of usability of the electronic learning environment in favor of the synergistic sharing style students over the sequential sharing style students. Key words: Sharing Style; E-Learning Environment; Interactive E-Book; and Usability |